Anahtar Performans Göstergesi (KPI), işletmelerin hedeflerini doğru tanımlaması, gerçekçi ve ölçülebilir hâle getirmesi konusunda yol haritası oluşturmalarına yardımcı olur.
Mesela perakende sektöründe bir mağaza için en temel göstergelerden bazıları şunlardır:
- ATV (Average Transaction Value) – Fatura başına tutar
- UPT (Units Per Transaction) – Fatura başına ürün adedi
- CR (Conversion Rate) – Dönüşüm oranı
Mutlaka bir defa, alışveriş yaptıktan sonra ödeme yapmak için kasaya yöneldiğiniz sırada, satış danışmanının mağazada size ilave bir ürün önerdiği bir duruma denk gelmişsinizdir.
Aslında bu öneri, satışa katkı sunmak ve KPI çerçevesinde belirlenen hedeflere ulaşmak için yapılır.
Yani:
- Fatura başına ürün adedi artacak,
- Fatura başına tutar yükselecek,
- Mağazaya giren müşterinin alışveriş yaparak çıkmasıyla dönüşüm oranı yükselecek.
Bu aşamada önemli bir nokta var:
Müşteriye ürün satmak için önce ihtiyaçlar tespit edilmeli. Aksi hâlde, rastgele önerilen ürünlerin satışa dönüşmesi oldukça zordur.
Hikâyeyi şöyle düşünelim:
Mağaza çalışanı sizin neye ihtiyacınız olduğunu biliyor ve doğrudan bu ihtiyacı karşılayacak ürünü öneriyor. Ayrıca bu ürünün neden ve nasıl ihtiyacınızı karşılayacağını da açıklıyor...
Bu durum sizi büyük bir şaşkınlığa uğratırdı. Çünkü hayatınızda ilk kez gördüğünüz biri, satın alma kararı verdiğiniz bir ürünü, aklınızdaki tüm soruları yanıtlayarak size öneriyor.
Mağazada bu nadiren olsa da, aslında bu durumu her gün defalarca yaşıyoruz.
Çünkü satın alma alışkanlıklarımız dijital platformlara kaydı.
Daha kelimeyi bitirmeden ekranda beliriyor konuştuklarımız, düşündüklerimiz, hatta henüz adını koymadığımız niyetler bile dijital dünyanın kulağında yankılanıyor.
Üstelik daha fazlası da var:
Hangi gün ve saatlerde alışveriş yapıyorsak, reklamlar da ona göre karşımıza çıkıyor.
Bir sabah Instagram'a girdiğinizde karşınıza kedi maması reklamı çıkıyor. Tesadüf değil. Algoritma, sizin ne zaman mama aldığınızı, ne kadar sürede tükendiğini, hatta hangi saatlerde alışveriş yaptığınızı biliyor. Ve doğru anda karşınıza çıkarıyor.
Şirketlerin KPI değerleriyle planlama yaparken birçok veriyi analiz etmesi gerekir. Ancak E-Ticaret ve sosyal medya platformlarında bu verilere ayrıca ihtiyaç duyulmaz.
Zaten biz, farkında olarak ya da olmayarak, her gün yüzlerce veriyi bu platformlarla paylaşıyoruz.
Yani dijital mecralarda bir kişiye ait milyonlarca veri noktası mevcut.
Ve bunların hepsi birbiriyle etkileşim hâlinde.
Bir E-Ticaret platformunda baktığınız ürün, Instagram'da reklam olarak karşınıza çıkar, X'te de o ürünle ilgili bir yazı önünüze düşer.
Kampanya ve teklifler anında online olarak sunulur.
Üstelik bu dev şirketler, sahip oldukları verileri o kadar etkili kullanıyor ki, yalnızca ne alacağımıza değil, neden almamız gerektiğine dair düşüncelerimizi de etkileyebiliyorlar.
Bugün birçok şirket operasyonlarını online platformlara taşıyor.
Ticaret Bakanlığı'nın son açıkladığı E-Ticaret verilerini incelediğimde, iş yapmak isteyen bir işletmenin hangi parametreleri takip etmesi gerektiği ve yol haritasını oluştururken nelere öncelik vermesi gerektiği konusunda bu verilerin bir rehber niteliğinde olduğunu gördüm. E-Ticaret yapanlar için altın değeri taşıyan bu verileri aşağıda paylaşıyorum:
2024 yılı genel E-Ticaret Verileri
Toplam E-Ticaret hacmi: 3 trilyon TL
Yıllık artış: %61,7
İşlem sayısı: 5 milyar 910 milyon
GSYH içindeki pay: %6,5
Genel ticarete oranı: %19,1
İşlem artış eğrisi: İlk çeyrek yüksek → İkinci çeyrek düşüş → Üçüncü durağan → Dördüncü yükseliş → Aralık düşüş
Perakende E-Ticaret
Hacim: 1 trilyon 619 milyar TL
Artış oranı: %63,7
İşlem sayısı: 1 milyar 850 milyon
2019-2024 Bileşik Büyüme Oranı: %90,82
Dolar Bazlı E-Ticaret
2019: 23,94 milyar USD
2023: 77,89 milyar USD
2024: 89,58 milyar USD (%15 artış)
2019-2024 Artış Oranı: %274
E-Ticaret Yapan İşletmeler
Toplam işletme sayısı: 600.800
İşletme türleri:
%78,6 şahıs
%17,8 limited
%3,6 anonim
Cinsiyete göre esnaf işletmeleri:
* %72,8 erkek
* %27,2 kadın
Kadın: 30-34 yaş / Erkek: 35-39 yaş aralığında yoğunluk
En Fazla E-Ticaret Yapan İller
İşletme sayısı en çok olan iller: İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya
Satış hacmi en yüksek iller: İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Bursa
Alış hacmi en yüksek iller: İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya
Uyum endeksi en yüksek iller: İstanbul, Kayseri, İzmir
Sektör Bazlı Dağılım
En çok faaliyet gösterilen sektör:Yemek (%21,63)
En yüksek hacimli sektör:
1. Giyim, ayakkabı, aksesuar (301,3 milyar TL)
2. Havayolları (208,9 milyar TL)
3. Seyahat, taşımacılık, depolama (180,2 milyar TL)
4. Elektronik (176,9 milyar TL)
Tüketici Profili ve Harcama Dağılımı
Harcamaların cinsiyete göre dağılımı:
Kadın: %58
Erkek: %42
Kadınlar: Giyim, kozmetik, evcil hayvan (Erkeklerin giyim alışverişinin bir kısmını kadınların yaptığını unutmayın:)
Erkekler: Elektronik, havayolları, seyahat
Yaş gruplarına göre:
* 30-34 yaş: en yoğun harcayan grup
* 20-44 yaş: Giyim ağırlıklı
* 35-44 yaş: Elektronik, ev dekorasyon artışı
* 45-64 yaş: Ev, bahçe, mobilya
* 50+ yaş: Havayolları
* Yaş arttıkça yemek harcamaları azalıyor
Ödeme Yöntemleri
Kartlı ödeme: %66
Bunun %65'i 3D Secure
Havale/EFT: %26
Kapıda ödeme: %3
Diğer: %5
Alışveriş Davranışları
En yoğun dönem:Kasım kampanyaları
En yoğun gün: Cumartesi
En yoğun saat: 20.00 sonrası
Mayıs ve Kasım: İşlem sıçramaları
Düşüş: Nisan, Haziran; yılbaşı, dini bayramlar
Hızlı Ticaret (Q-Commerce)
Hacim: 249,8 milyar TL
Artış oranı: %98,1
Toplam E-Ticaret içindeki pay: %8,32
En yoğun sektör: Yemek (%66,18)
En çok satılan ürün: Gazlı içecek (6 milyar TL)
En çok sipariş edilen yemek:
1. Hamburger (20,2 milyar TL)
2. Döner (15,9 milyar TL)
3. Pizza (14 milyar TL)
4. Kebap (12,6 milyar TL)
C2C (Tüketiciden Tüketiciye)
Hacim: 9,8 milyar TL
İşlem sayısı: 17,5 milyon
Sektör dağılımı:
%53,25 Giyim
%16,32 Elektronik
%6,86 Anne-bebek
%6,24 Oyun, hobi
Dijital Eğlence ve İçerik
Toplam hacim: 19,6 milyar TL
İşlem sayısı: 95,7 milyon
Kategori payları (tutar bazında):
Oyun: %55
Yayın platformları: %38
Müzik & video: %7
Kategori payları (işlem bazında):
Yayın platformları: %48
Müzik & video: %22
Oyun: %30
Bugün veri okumayan, KPI takibi yapmayan bir işletmenin rekabette öne geçmesi mümkün değil. Şimdi bu verileri işinize entegre edin, KPI'larınızı belirleyin ve algoritmaların dilinden konuşmaya başlayın.