2017'de 80 trilyon dolara yaklaşmış olduğu tahmin edilen küresel GSYH büyüklüğü, 2030'da 16 trilyon dolar artarak, 96 trilyon dolara ulaşacak. Küresel ölçekte, ülke içi ve ülkeler arası lojistik hizmetlerinin büyüklüğünün dünya GSYH'sinin yüzde 30'una karşılık geldiği düşünüldüğünde, 24 trilyon dolar büyüklüğündeki lojistik sektörü 30 trilyon dolara dayanacak. Bu rakamın içinde yer alan küreseltaşımacılık endüstrisininbüyüklüğü ise, ülke içi 2trilyon dolar, ülke dışı 2trilyon dolar olarak şekillenmekte.
2 trilyon dolarlık, ülkeler arası taşımacılığın 1.5 trilyon dolarını kara yolu, 200 milyar dolarını demiryolu ve denizyolu, 100 milyar dolarını ise havayolu taşımacılığı oluşturmakta. Bu rakamların 2030'a kadar yüzde 20 ile 25 artacağını bilmemizde yarar var. Çünkü bugün kabaca dünya GSYH'sinin yüzde20'sini oluşturan küresel mal ihracatıhacmi, 2030'da küresel GSYH'nin yüzde25'ine, 2060'ta ise yüzde 33'üne ulaşacak.
Yani, 2030'da küresel ihracat, mal ticareti hacmi 24-25 trilyon dolara ulaşacak.
Sadece, Çin ve Avrupa Birliği verilerine baktığımızda, halihazırda, Çin'in 2.1 trilyon dolarlık ihracatının yüzde 19'unun AB'ye, AB'nin 1.9 trilyon dolarlık ihracatının yüzde 17'sinin de Çin'e olduğunu dikkate aldığımızda, sadeceiki coğrafi alan arasındaki ticaret 725milyar dolar. Bu rakam, 2030'da 1.2 trilyon dolara ulaşacak. Çin'in 2030'da tarım ürünleri ithalatının bugüne göre 3 kat, maden ve enerji ithalatının ise 10 kat artması bekleniyor.
Bu durum, Avrupa ile Asya arasında, Afrika ile Asya arasında 2030'a kadar mal sevkiyatının katlanarak büyüyeceğini gösteriyor. Halihazırda, Asya küresel ticaretinyüzde 40'ını, Avrupa yüzde 34'ünüve Afrika yüzde 2.2'sini gerçekleştirmekte.
3 kıta arasındaki uluslararası mal akışı 6-7 trilyon dolarlardan, yakın gelecekte, 9-10 trilyon dolarlara çıkacak ve Çin'in 'kuşak-yol' projesinin temel gerekçesi de, bu büyüklükteki bir küresel ticareti sadece deniz taşımacılığı ile gerçekleştirmenin imkânsız olduğu. Bu nedenle,Hazar'ın kuzeyinden de, ortasındanda, güneyinden de, İran üzerinden de,Karadeniz'den ve Türkiye'den ciddi miktardamal sevkiyatı geçecek.
Milyarlarca metreküplük mal sevkiyatından, bunun depolanması ve lojistiğinden, en az 1 milyon yeni istihdamdan ve 30 trilyon dolarlık lojistik hacminin sadece yüzde 1.5'ine talip olsa, Türkiye için 450 milyar dolarlık bir işlem hacminden, 50 milyar dolarlık bir karayolu, demiryolu ve denizyolu taşımacılığından söz ediyoruz. Kanal İstanbul, inşaat maliyetinin 50 katı bir işlem hacmine talip oluyor. Marmara,Kuzey Ege ve Batı Karadeniz'in, 'AltınHalka' ile çekeceği 100 milyarlarcadolarlık ulusal ve uluslararası yatırım,2030'da Türkiye'yi 1.7 ile 2 trilyon dolarlıkbir ekonomiye, dünya milli gelirininise yüzde 1'inden yüzde 2'sine taşıyacak.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.