HAŞMET BABAOĞLU

Tik tok tik tok...

Sosyal sınıfların emek süreçleriyle bağı kopalı ve karakterleri bozulalı çok oldu.
Sınıflaşmalar, sınıf atlamalar, sınıftan atılmalar...
Artık bunlar eskisinden çok farklı ve "kültürel" anlamlar taşıyor.
Ama kim ne derse desin...
Sınıf farkları ve çatışması bütün diriliğiyle varlığını sürdürüyor.
Sosyal medyada bile hatta...
Hah! Sosyal medya deyince irkilen siyaset sınıfı yazımı okumayı burada terk edebilir.
Şimdi onlara Twitter desem, bilmiş bilmiş şeyler söyleyecekler, o kesin!
Facebook'u da elbette bilecekler.
Fakat şüpheniz olmasın...
TikTok'ta Türkiye'nin yaklaşık 29 milyon kullanıcıyla (Hindistan ve ABD'den sonra) dünya üçüncüsü olduğundan habersizdirler.
***
Facebook bir "millet" gibi.
Gevşek dokulu fakat bütünleştirici.
Twitter, herkesin bir ağızdan bağırarak konuştuğu bir TV tartışma programıyla salı pazarı arasında bir platform. Zeka kıvılcımlarıyla anlayışsızlık birlikte at koşturuyor orada.
Ya Instagram?
Ah orada yapmacık bir burjuvazi mutluluk yarıştırıyor. Nasıl pürüzsüz, nasıl pırıltılı, nasıl cilalı!
Bir tür neoliberal sosyal medya abidesi Instagram.
Ve artık alayına isyan eden ve kendi "bildiğini" okuyan bir paylaşım platformu var: TikTok.
Canı fena sıkılan çocuklar, sürekli itilip kakılan yeniyetmeler, eve ekmek götürmekte zorlanan ama bir dakikada komedi videosu çekebilen mesleksizler, çok geniş kesimlerin onayını ve beğenisini almak isteyen marjinaller, rap şarklara dublaj yapan başörtülü teyzeler hepsi oradalar...
Baştan aşağı "pürüzlü" bir alan yani...
***
TikTok ilk bakışta basbayağı bir "toplumsal çürüme" sahnesi.
Bir tür lumpenleştirme makinası.
Ancak daha dikkatle bakarsanız, kıyıya itildiğini hissedenlerin kültürel merkeze nanik yapması; boğulanların suyun yüzüne çıkma çabası...
Hatta "başarı manyağı" kültürle derinden bir dalga geçiş...
Düşünsenize...
Şarkı söylemeyi hiç beceremiyorsunuz ama ağzınızı kumsalda uygun biçimde oynatıyor ve böyle sevimli oluyorsanız, 400 bin kişi beğeniyor sizi...
500 liraya pizza satılan bir "beach club"ın kumsalına hariçten sızıp birden bire erik dalı oynuyor ve videosunu TikTok'a koyuyorsanız, on binlerce insanın yüreğinin yağını eritiyorsunuz... Bakalım bu işlerin sonu nereye varacak?
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.