A HABER GALERİ
Enkazı kayıp yolcu uçağıyla ilgili flaş gelişme! Lazer silahla vuruldu
Son dakika haberine göre; Gizemi hala çözülemeyen uçağın akıbetine ilişkin yazılan kitap, gündeme bomba gibi düştü. 239 kişiyi taşıyan yolcu uçağının kaybolduğu gün, yeni bir lazer silah sistemi test edildi.
Yolcu uçağı 227 yolcusu ve 12 mürettebatıyla havalandı. İçerisinde 14 farklı ülkenin vatandaşı olan Boeing 777 tipi uçak, yaklaşık 40 dakika sonra radardan kayboldu.
8 Mart 2014'te Malezya'nın başkenti Kuala Lumpur'dan Çin'in başkenti Pekin'e gitmek üzere havalanan uçaktan, bir daha hiç kimse haber alamadı.
Hint Okyanusu'nun birçok kıyısında onlarca enkaz parçası bulundu ancak MH370 sefer sayılı uçağın gizemi uluslararası çabalara rağmen bir türlü çözülemedi.
Raporda uçağın neden gece yarısı aniden rota değiştirdiği ve saatlerce yeni rotasında yol aldığına dair mantıklı bir bilgi de yoktu. Sadece kanıt bulunmadığından bütün ihtimallerin göz önünde bulundurulması gerektiği belirtildi.
Bu ihtimaller arasında uçağa dışarıdan müdahalede bulunulmuş olabileceği de yer aldı. Uçağın kaybolmasından yaklaşık sekiz yıl sonra yayınlanan bir kitap ise, gündeme bomba gibi düştü.
Araştırmacı gazeteci Florence de Changy, 'The Disappearing Act' isimli kitabında uçağın Vietnam yakınlarındaki gizli bir operasyonda vurularak düşürüldüğünü yazdı.
Kitapta MH370'in pilotu Zahari Ahmed Şah'ın arkadaşı Peter Chong'un bir tanıklığına da yer verildi. Buna göre, kendisi de pilot olan Chong, trajediden günler sonra Tayland Körfezi'nin üstünde uçtu.
Chong'un ifadesine göre, uçuş sırasında kabin ekibinin uyarısyla aşağı baktı, Tayland Körfezi'nde bir enkaz vardı ve ekipler hassas bir arama operasyonu yürütüyordu.
Havacılık tarihinin en büyük bilmecelerinden biri haline gelen MH370'in nasıl düştüğüne dair şimdiye kadar birçok senaryo gündeme getirildi.
2014: KUZEYE İNİŞ TEORİSİ
Yolculardan 153'ü Çin vatandaşı olan uçağın başına ne geldiği gizemini korurken, İngiliz The Guardian gazetesi iddiaları ve teorileri derledi. Olayın hemen ardından geliştirilen teoriye göre, uçak okyanusun güneyine değil Orta Asya'ya inmiş olabilir. Bu teori, sivil uçuş takibi sisteminden çıktıktan sonra askeri radarlar kullanılarak yapılan takibe dayanıyor.
Buna göre MH370 Kuala Lumpur'dan kuzeydoğudaki Pekin'e doğru uçarken 40 dakika sonra güneybatıya doğru yönünü değiştirdi. Bir süre sonra kuzeybatıya, Hindistan'a doğru döndü. Sonrasında askeri radarın alanından da çıktı. Ancak Inmarsat, kendi uydu verilerine dayanarak bu teoriyi çürüttü. 2015'te de Afrika kıyılarında uçağın bazı parçaları bulundu.
2015: AVUSTRALYA'NIN BATISINDA DÜŞTÜ İDDİASI
2015'te, MH370'e ait olduğu teyit edilen bazı parçalar, Afrika'nın doğu kıyılarında bulundu. Bunun üzerine uçağın Hint Okyanusu'nun güneyinde, Avustralya'nın batı kıyılarına yakın bir bölgede düşmüş olabileceği, bir sene içinde kalıntılarının okyanus akıntılarıyla Afrika kıyılarına ulaştığı teorisi ortaya atıldı. Uydu verilerine göre, uçak en son güneydoğuda görülmüştü ve Afrika kıyılarında düşmüş olması imkansızdı.
2016: KASITLI MI DÜŞÜRÜLDÜ?
2016'ya gelindiğinde Amerikalı araştırmacılar ve AUGB, uçağın pilotu Zaharie Ahmed Şah'ın evinde, kişisel bir uçuş simülatörü buldu. Pilotun evindeki simulatorle, Hint Okyanusu'nun güneyine doğru bir uçuş taslağı hazırlanmıştı. Bu, MH370'in kaybolduktan sonra döndüğü düşünülen rotaydı. Ancak AUGB, bunun Zaharie'nin uçağı bilerek düşürdüğü iddiasını kanıtlamayacağını söyledi ve planlı bir uçak düşürme teorisini reddetti.
Malezya hükümeti de Zaharie'nin uçak düşerken bilinç kaybı yaşadığı teorisine ve onun da kurbanlardan biri olduğu iddiasına bağlı kaldı. Bugüne kadar uçağın bilinçli olarak pilot tarafından düşürülmüş olabileceğine dair hiçbir kanıt bulunamadı.
2017: 'ÖNCELİKLİ BÖLGEDE' DÜŞTÜ
AUGB, 2017'de konu hakkındaki en geniş çaplı raporunu açıkladı. Avustralya hükümetine bağlı kurumun 2014'ten itibaren 120 bin kilometrekarelik alanda yaptığı incelemeler, iki farklı teorinin ortaya çıkmasına yol açtı. İlki, pilotun bilincini kaybetmiş olduğu teorisiyle aynıydı. Bu teoriyi destekleyen yeni bir kanıt da bulunmuştu: Uçak, yüksek ve artan bir hızla suya iniş yapmıştı, yani kimsenin kontrolü altında değildi.
İkinci teoriye göre, MH370, araştırma yapılan yerin hemen kuzeyinde, 'öncelikli bölge' adını verdikleri bir bölgede düştü. Bu öncelikli bölge araştırılmamıştı. Daha sonra devreye girecek araştırmacılara bu bölgenin araştırılması çağrısı yapılıyordu.
2018: 'PİLOT BİLİNÇLİYDİ VE KONTROLLÜ İNİŞ YAPTI'
2018'de, ABD'li Ocean Infinity firması Avustralya'nın önerisiyle 25 bin kilometrekarelik "öncelikli bölgeyi" inceledi. Ancak hiçbir sonuç alınamadı. Öncelikli bölge teorisi, pilotun bilincini kaybettiği; uçağın o bölgede yakıtının bitip düştüğü bilgisine dayanıyordu.