A HABER GALERİ
Türkiye'nin göklerdeki yeni gözü Gökbey milat olacak
Türkiye askeri alanda attığı yerli ve milli adımlarla, dünya sıralamasında bir üst lige çıktı. Yerli ve milli atılımların başında gelen en önemli hamle 'motorun millileştirilmesi' süreci geliyor. Uzmanlar, Türkiye'nin yeni markası olan Gökbey'in, 1 ay içinde yerli motorla havalanacak olmasının sektör için 'bir milat' olacağı görüşünde birleşti.
"GÖKBEY'İN HER GÜN YENİ BİR ÖZELLİĞİNİ TEST EDİYORUZ"
Tüm bunları alt alta koyduğumuzda ne kadar önemli bir proje olduğunu anlayabiliriz" şeklinde konuştu. TS-1400 motorun bir süre önce çalıştırılmaya başlandığını ve TEI Genel Müdürü Mahmut Faruk Akşit'in kısa bir süre önce, "Bir ay içerisinde motoru Gökbey'e entegre edeceğiz" bilgisini paylaştığını hatırlatan Doğan'a göre Gökbey'in bu yılın sonuna kadar uçması hedefi var.
10 TONLUK YENİ NESİL ATAK HELİKOPTERİNDE SON DURUM
"Biz bu sertifikasyona CS-E diyoruz. Bu hem bu ürünün geliştirilmesini zorlaştıran ama aynı zamanda ürünü çok daha farklı bir klasmana çıkaran bir gereklilik. TS-1400 motoru içerisinde bu sertifikasyonun sağlanması için birçok farklı alt sistem bulunuyor. Motorun içerisine giren ve çalışmasını etkileyecek, mikrometre çaplarındaki toz partiküllerini ayıran bir sistem mevcut mesela.
İKİNCİ T70 HELİKOPTERİ DE MOTOR ÇALIŞTIRDI
Ülkemizin savunma sanayii ürünlerine dair son yıllarda yaptığı atılımı hatırlattığımız Kadir Doğan'a, TS1400 motorunu üretmenin Türkiye'ye ne gibi kazanımlar sağlayacağını soruyoruz:
"GÖKBEY'E ÇOK İLGİ VAR"
TS-1400 projesinin sadece bir motor geliştirme işinin ötesinde, Türkiye için çok kritik bir teknoloji kazanımı olduğunu düşünüyorum. Bu kazanımla Türkiye, gaz türbinli bir motoru bir fikir olarak ortaya koyup tasarlamış olacak.
Bu da şu anlama geliyor; bundan sonraki süreçte yeni hedefler turboprop ve turbofan gibi motorları geliştirmek için ciddi bir altyapıya sahip bir ülkeyiz… Hatta TS-1400'ün çekirdek motoru üzerine bu motorların geliştirilebilmesi bile mümkün. Bu nedenle aslında TEI sadece bir turboşaft motoru geliştirmiyor, bir motor ailesi geliştirmek için altyapı oluşturuyor."
"AKSUNGUR REKOR ÜSTÜNE REKOR KIRDI"
Hem seyir hızı, hem uçuş zarfının ve çevresel şartların farklılığı hem de manevra kabiliyeti gibi bir çok farklı karakteristik söz konusu. Bu nedenle bazı tasarımsal değişiklikler yapılması söz konusu ancak Gökbey için geliştirilen TS-1400, daha önce belirttiğim sertifikasyon şartlarına tabi iken ATAK için geliştirilende böyle bir durum söz konusu değil.
TUSAŞ KAPILARINI YARIŞMACILARA AÇACAK
ATAK helikopterinin Pakistan ve Filipinler gibi ülkelere ihracata söz konusu. ABD'den tedarik edilen ve halihazırda bu helikopterde kullanılan LHTEC-T800 motorunun ihracatı önünde ABD çeşitli engeller çıkarıyor.
ATAK için TS-1400 entegrasyonu ile bu engeller de ortadan kalkmış olacak. Bu sayede ATAK başta olmak üzere, Gökbey ve ATAK-2 gibi platformlarında ihracatı konusunda herhangi bir engel kalmayacak."
A HABER UYGULAMASI İÇİN TIKLAYIN (IOS)