A HABER GALERİ
138 yıllık hayal gerçek oluyor! 1915 Çanakkale Köprüsü ilkleriyle tarihe altın harflerle yazıldı
Türkiye için tarihi günlerden biri...1915'te dünyaya karşı kahramanlık destanı yazdığımız topraklarda bir dünya eseri inşa ettik. Bakan Karaismailoğlu, dev projeyi anlatıyor.
BAKAN KARAİSMAİLOĞLU 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ'NÜ ANLATTI
Açılışı bugün Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın teşrifleriyle yapılacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün, tarihe imza attıkları dev projelerden biri olduğunu hatırlatan Bakan Karaismailoğlu, projenin yatırım tutarının 2 milyar 545 milyon euro olduğuna ve devletin kasasından bir kuruş çıkmadan bu mega yatırımın yapıldığına işaret etti, "Dünyada yaşanan gelişmelere rağmen projeyi 1.5 yıl önce bitirdik" dedi.
415 MİLYON EURO TASARRUF
Yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 adet iş makinesi ile gece gündüz çalışarak tamamlanan projenin sadece Türk halkına değil, dünyanın da hizmetine sunulduğunu ifade eden Karaismailoğlu, "Zamandan 382 milyon euro, akaryakıt tüketiminden 31 milyon 300 bin euro, 3 bin 234 ağaca eşdeğer karbon salımındaki azalmayla, çevresel olarak 1 milyon 900 bin euro tasarruf edilecek. Yıllık toplam tasarruf 415 milyon euro'ya ulaşacak. Projenin 1.5 yıl önce açılması da ekonomiye 628 milyon euro katkı sağladı" dedi.
138 YILLIK HAYAL
Osmanlı Arşivi'ndeki belgelere göre, Çanakkale'ye köprü ilk kez, 138 yıl önce Sultan 2. Abdülhamid tarafından projelendirildi. Proje, iç ve dış karışıklıklar sebebiyle hayata geçirilemeden rafa kaldırıldı. Sultan II. Abdülhamid, dönemin ağır şartlarına rağmen yaşamı boyunca hayal ötesi büyük projelere imza attı.
365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile beraber toplam geçiş uzunluğu 4 bin 608 metre. 318 metrelik çelik kuleleri Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915'i işaret edecek. İki çelik kule arasındaki köprü, dünyada ikiz tabliye olarak tasarlanan nadir asma köprülerden biri.
TARİHE GEÇECEK ESER; 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ
Dünyada 2 bin metre orta açıklığın üzerinde ikiz tabliye olarak dizayn ve inşa edilen ilk köprü olarak tarihe geçecek. 318 metrelik kule yüksekliği ve 16 metrelik mimari amaçlı top mermisi figürüyle birlikte düşünüldüğünde deniz seviyesinden 334 metre yüksekliğe erişecek dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü.
516 BİN 863 ADET FİDAN DİKİLDİ
Proje kapsamında, bir asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 2 betonarme viyadük, 6 hidrolik köprüsü, 6 alt geçit köprüsü, 43 üst geçit, 40 alt geçit ve 236 menfez inşa edildi. 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 5 ücret toplama istasyonu ve biri Ana Kontrol Merkezi ve Bakım İşletme Merkezi olmak üzere 2 adet bakım işletme merkezi bitirildi.
Peyzaj çalışmaları kapsamında 516 bin 863 adet fidan dikildi. Trafik güvenliği çalışmaları kapsamında, 2 bin 557 adet aydınlatma direği, 6 bin 360 metrekare düşey levha montajı, 167 bin metrekare yatay işaretleme, 411 kilometre otokorkuluk, 196 kilometre tel çit ve 17.5 kilometre uzunluğunda yaya otokorkuluk montajı da yapıldı. Akıllı Ulaşım Sistemleri kapsamında da 225 bin 250 metre uzunluğunda Fiber Optik İletişim Altyapısı tesis edildi.