A HABER GALERİ
Araba almak isteyenlerin yüzü gülecek! İkinci el araba fiyatları ne zaman düşecek? Uzman isim tarih verdi...
İkinci el araba fiyatları ne zaman düşecek? Sorusunun yanıtı merak edilen konular arasında yer alıyor. İkinci el araba piyasası pandemi nedeniyle durgun olarak ilerliyor. Satışların durgun şekilde ilerlemesi sonrasında fiyatların düşüşe geçtiği belirtiliyor. Sektörün uzman isimleri fiyatların düşeceği tarih hakkında öngörülerini açıkladı. ahaber.com.tr olarak 2. el piyasasına yönelik açıklamarı haberimizde derledik. İşte, İkinci el araba fiyatları ne zaman düşecek? Uzman isim tarih verdi...
İkinci el araba fiyatları ne zaman düşecek? Sorusunun yanıtı sorgulanan konular arasında yer alıyor. Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, ikinci el araba piyasası için 2021 beklentisini açıkladı. Bilindiği üzere pandemi döneminde fiyatlar yükselmiş ancak satışlar durgunlaşmıştı. Yeni yılda sıfır araçların üretiminin başlaması sonrasında ikinci el araba fiyatlarının düşmesi bekleniyor. İşte, ikinci el araba fiyatları ne zaman düşecek? Uzman isim tarih verdi...
2020 yılında pandemi sebebiyle sıfır araç pazarında yaşanan aksaklıklara bağlı olarak ikinci ele talebin artmasıyla fiyatlarda da büyük bir artış yaşandı. 2021 yılıyla birlikte piyasaya giren sıfır araç sayısının artması ve döviz kurlarında düşüşle ikinci el fiyatları da gerilerken, satışlarda da durgunluk söz konusu.
Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, ikinci el otomobil piyasasında şu anda yüzde 75 durulma olduğunu söyledi.
"4. AYIN SONUNU BEKLİYORUZ"
Erkoç, "Satışlar yüzde 25'lerde şu anda yüzde 75 durulma oldu piyasada. Bunun sebeplerinden birisi araç fiyatlarının çok aşırı yükselmesiydi. Şu anda da faiz oranları çok yükseldi. Bununla birlikte satışlar ciddi oranda azaldı. Bizim tahminimiz 4'üncü ayın sonu veya 5'inci ayın başlarında bir hareketlilik yaşanacağı yönünde. Şu anda fiyatlarda geçen seneye göre yüzde 10-20 aralığında düşüş var. Bu düşüşü tüm sınıflarda görüyoruz. Ancak düşüş artık belli bir noktaya geldi ve daha devam etmez" dedi.
"HEM ALICI HEM SATICI KONTROLLÜ"
2021 yılında daha kontrollü bir pazar olduğunu belirten DOD Satış Müdürü Erol Gündoğan, "Yüksek rekabetli ve aynı zamanda son derece belirsiz bir ortamın deneyimlendiği 2020 yılının ardından özellikle Kasım 2020 itibarıyla başlayan durgunluğun devam ettiğini ve 2021 yılının ilk iki ayında hem alıcı hem satıcı kanadında daha kontrollü bir pazar oluştuğunu söyleyebiliriz" dedi.
"2020'DEN BU YANA ORTALAMA YÜZDE 15 DÜŞÜŞ GERÇEKLEŞTİ"
Fiyatlarda Kasım 2020'den bu yana ortalama yüzde 15 düşüş gerçekleştiğini belirten Gündoğan, "İçinde bulunduğumuz dönem koşulları gereği fiyatların üzerinde direkt etkisi olan birçok belirsizlik söz konusu. Buradaki en büyük etken pandeminin seyri olacak. Fiyatlar pandemi etkisinin azalması ve 2021 model araçların pazardaki yerini alması ile birlikte gerçek yerini bulacak. Ancak bu noktadan sonra büyük fiyat değişiklikleri beklemiyoruz, yüzde 3-4 bandında hareket yaşanabilir" değerlendirmesinde bulundu.
"İKİ, ÜÇ AYDIR PAZARDA KUR ETKİSİNİ GÖREBİLİYORUZ"
Döviz kurlarında değişimlerin araç fiyatlarına da yansıdığını söyleyen Gündoğan, "Türkiye'deki ithal otomobillerde araç fiyatları Euro kuruna direkt olarak bağlı. Yerli otomobiller ise üretim bileşenlerinin bir kısmının ithal ediliyor olması sebebiyle kur hareketlerinden etkileniyor. Özellikle son iki üç aydır pazarda kur etkisini görebiliyoruz. Gerileyen kur seviyelerinde markalar, düşen maliyetlerini yeni araç satışlarında fiyat indirimi veya kredi kampanyası gibi faydalar ile müşterilerine sunuyorlar. Bu durum ikinci el otomobil fiyatlarını özellikle model yaşı genç araçlarda direkt olarak etkiliyor. Son dönem yaşanan fiyat düşüşleri büyük ölçüde döviz kurlarındaki düşüşe ve buna karşın sıfır otomobil pazarında alınan aksiyonlara paralel oluştu" dedi.
ARAÇ ALMAYI DÜŞÜNENLER NE YAPMALI?
Üreticilerin pandeminin yeni dalgalarına daha hazırlıklı olduğu belirten Gündoğan, "İkinci el otomobil pazarında fiyat dengesi sıfır araç tedarikinin sağlanması, lojistik sorunların ortadan kalkması ve mevcut ikinci el otomobil stok maliyetlerinin kontrollü seviyeye çekilmesine bağlı. İçinde bulunduğumuz dönemde Covid-19 pandemisinin ve dolayısıyla aşı gelişmeleri de her sektörde olduğu gibi otomotiv sektörünü de direkt olarak ilgilendiriyor.
Yeni araç tedarikinde üretim kısıtlarına bağlı olarak 2020 yılına benzer bir sorun yaşanırsa veya otomotiv sektörü tedarikçilerinde uzun soluklu sorunlar yaşanırsa talep tekrar ikinci el araçlara yönelir. Bu durumda yine arz-talep dengesi nedeniyle fiyatlarda artış yaşanması söz konusu olabilir. Ancak üreticiler bu defa pandeminin ilk dönemine göre daha hazırlıklı durumda. Bu nedenle geçtiğimiz yılki kadar arz sıkıntısı yaşanmayacağını düşünüyoruz. Pazarı genel olarak değerlendirdiğimizde fiyatların henüz dengeyi bulmadığını söyleyebiliriz" dedi.
2021 yılı beklentilerini de anlatan Gündoğan, "2020 yılında TÜİK verilerine göre 6 milyon 477 bin otomobil el değiştirdi ve 2019 yılına oranla yüzde 4 seviyesine bir büyüme gerçekleştiği görüldü. 2021 yılı Ocak ayı TÜİK verileri henüz açıklanmadı ancak ilgili ayda yaklaşık 250 bin otomobilin el değiştirdiğini ve bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 60 seviyesinde bir daralma söz konusu olduğunu öngörüyoruz.
Yine de aşılama oranlarının artması paralelinde hayatın tekrar hareketlenmesi; tüketicilerin pandemiyle birlikte artan sahiplenme isteklerinde devamlılık ve destekleyici finansal çözümler ile pazarda Mart-Nisan aylarında talep artışı meydana gelmesini ve 2021 yılının bir önceki yıla paralel bir artışla kapanacağını öngörüyoruz" değerlendirmesinde bulundu.