MEVLÜT TEZEL

İhalenin faturası taraftara çıkacak

Yeni Süper Lig yayın ihalesinin şartlarının 25 Ekim'e kadar açıklaması bekleniyor. İhale de 25 Kasım'da tamamlanacak.
İhaleye altı firmanın katılması bekleniyor. Bu firmalar;
Digitürk, Turkcell, Vodafone, Türk Telekom, D-Smart ve adı açıklanmayan bir İtalyan firma. Digitürk, son ihaleden beri Süper Lig yayını için yıllık 400 milyon dolar ödüyor.
Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) Başkanı Yıldırım Demirören ve kulüp yöneticileri, yeni ihaleden 600-650 milyon dolar gelir bekliyor. Ben bu yazıda meseleye tüketici açısından bakacağım. Taraftarlar kulüplerin daha çok para kazanmasından mutlu olacaklar elbette ama ihaleyi Digitürk tek başına 600-650 milyon dolar arası bir bedelle alsa bile, abonelerin Süper Lig'i izlemek için ödeyecekleri para yüzde 30-40 artabilir.
Kulüpler Birliği Vakfı, yeni ihalenin şartnamesinin hazırlanması için danışmanlık görevine İngiltere Premier Lig'de genel sekreterlik yapmış Nick Coward'ı getirmişti. Coward, İngiltere'deki modeli getirmek istiyor, bu da Süper Lig maçlarının en az iki yayıncı kuruluş tarafından yayınlanma ihtimalini gündeme getiriyor.
İngiltere'de maçları Sky Sports ve BT Sport yayınlıyor. Kabaca örnek vermek gerekirse; eğer Süper Lig ihalesini iki firma kazanırsa, birinci firma haftada altı maç, ikinci firma ise üç maç yayınlayabilir.
İKİ KATI ÖDEYECEKLER
Sky Sports ve BT Sport, maçları takım bazında paylaşmıyor.
Maçlar; takımların puan durumu, tatil günleri gibi birçok farklı kritere göre yayınlanıyor.
Yani ligdeki durumuna göre Fenerbahçe'nin bir maçı önce X platformda, birkaç hafta sonra Y platformda yayınlanabilir.
Yani bir taraftar takımının tüm maçlarını izlemek istiyorsa, iki kutu almak zorunda kalabilir. Bu da eskiden ödediği paranın iki katı demek. Ayrıca ihale artışına göre paketlere gelecek zam da hesaba katılmalı.
Yeni ihalede başta Turkcell olmak üzere GSM operatörleri D-Smart'a göre daha istekli.
İhaleye bir GSM operatörü ortak olursa işler daha da karışacak.
Türkiye'de fiber internet henüz emekleme sürecinde; maçların yayın kalitesinde sorun yaşanabilir. GSM operatörleri uydudan da yayın yapmak zorunda kalabilir. Yeni operatörün maç yayını için kuracağı altyapı masraflarını da unutmayalım. Yeni Süper Lig ihalesinin şartları açıklanmadı ama maçların internet üzerinden yayın hakları için ayrı bir paket sunulma ihtimali de var.
Üç GSM operatöründen biri ihalede internet yayın haklarını kazanırsa, diğer operatörlerin kullanıcıları ne yapacak sorusunu akla getiriyor. Bu noktada da devreye Rekabet Kurulu girer, ihaleyi kazanan firma diğer GSM operatörlerine, kendine abone olmadan maçları yayınlayacak bir uygulama sunmak zorunda kalır.
Şu da unutulmasın; Digitürk maç yayınlarından zarar ettiğini açıkladı. İzleyicilerin yararına da olsa sanal reklam yasağının gelmesiyle zarar daha da arttı. Digitürk Süper Lig'i diğer sinema, dizi, salon üyeliklerinden elde ettiği gelirle finanse ediyor. İhaleyi yeni bir firma kazanırsa, yapacağı yatırım mevcut Digitürk'ten daha fazla olacak ve bu da yine tüketiciye yansıyacak.
PAHALIYA MAÇ İZLİYORUZ
Halihazırda Türk futbolseverler, zengin Avrupalılar'dan çok daha pahalıya maç izliyor.
Gazetelerde haberi çıktı:
'Örneğin, bir İngiliz vatandaşı, dünyanın en iyi ligi olarak gösterilen Premier Lig'i, 1. Lig'i ve FA Cup maçlarını içeren bir paketi aylık yaklaşık 17 Sterlin, yani yaklaşık 100 lira ödeyerek izleyebiliyor. Bu rakam bir Türk futbolseverin Süper Lig'in tüm maçlarını izleyebilmek için yayıncı kuruluşa ödediği tutarla hemen hemen aynı. Bu kıyaslamayı yaparken izlenilen ligin kalite farkının yanı sıra İngiltere'de satın alma paritesine göre kişi başına düşen milli gelirin 41 bin dolar, Türkiye'de ise 11 bin 500 dolar olduğunun altını çizmekte fayda var.' Özetle; yeni Süper Lig ihalesini kim kazanırsa kazansın, zamlı faturayı yine tüketici ödeyecek. Eğer ihaleyi iki firma kazanırsa, fatura daha da artacak. Bir Fenerbahçeli takımının Türkiye'de ve Avrupa'da tüm maçlarını izlemek istiyorsa üç kutu birden alacak.
TFF ve Türkiye Futbol Kulüpleri Birliği, takımların daha çok kazanmasını istiyor ama tüketiciyi hiç düşünmüyor.
Görünen o ki, kulüplerin içini boşaltan, yanlış politikalarla borç batağına sokan yöneticiler, yeni Süper Lig ihalesi ile yine ödüllendirilecek ve faturayı da taraftar ödeyecek!
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.