Zonguldak'daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

SON DAKİKA | Zonguldak'ın Ereğli ilçesinde meydana gelen büyük fırtınada batan 'Kafkametler' adlı Türk gemisinde 2 kşi öldü. Kayıp 10 mürettebatı arama çalışmaları devam ederken olayla ilgili yeni ayrıntılar da bir bir ortaya çıkıyor. 88 metre uzunluğu ve 12 metre genişliği olan Kafkametler'in nehir için dizayn edildiği, okyanus ve denizde kullanılmasının büyük risk taşıdığı, fırtınalı denizde bu nedenle ikiye ayrıldığı ortaya çıktı. 1992 yapımı olan geminin 31 yaşında olduğu, metal yorgunluğu bulunduğu ve 30 yaş üzeri gemilerin denize açılmadan önce sac değişimi yapılarak ağır bir bakımdan geçirilmesi gerektiği ifade edildi.

Zonguldak'daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Zonguldak'ın Ereğli ilçesinde fırtınada batan 'Kafkametler' isimli Türk gemisindeki kayıp 10 mürettebatı arama çalışmaları sürerken, korkunç olayla ilgili yeni ayrtınlar da gelmeye başladı.

CAN KAYBI 2'YE ÇIKTI

Diğer yandan batan gemi mürettabatından bir kişinin cansız bedenine ulaşıldı. Faciada ölü sayısı 2'ye çıktı.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

88 metre uzunluğu ve 12 metre genişliği olan Kafkametler gemisinin nehir için tasarlandığı, okyanus ve denizde kullanılmasının büyük risk taşıdığı, fırtınalı denizde bu nedenle ikiye ayrıldığı ortaya çıktı.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

1992 yapımı olan geminin 31 yaşında olduğu, metal yorgunluğu bulunduğu ve 30 yaş üzeri gemilerin denize açılmadan önce sac değişimi yapılarak ağır bir bakımdan geçirilmesi gerektiği öğrenildi.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

İzmir Uzakyol Kaptan ve Baş Mühendisleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Yiğit Aykurt, "Karaya oturan gemi batmaz. Kafkametler gemisi nehir tipi bir gemi. Nehir tipi gemiler ince ve uzundur. Batan gemi 88 metre uzunluğunda, 12 metre genişliğinde. 1992 yapımı, 31 yaşında bir gemi. Sac kalınlıkları daha az olur. Nehirde çalışmak için yapılmıştır. Okyanus gemileriyle kıyaslanamaz. Onun için bu gemiler hem firmalar hem liman de liman yöneticileri tarafından sıkı şekilde denetlenmelidir. Fırtınalı havalarda açılmadan önce denize elverişlilik belgesi düzenlenmelidir" ifadelerini kullandı.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

"YETERLİ SAYIDA MENDİREKLER YAPILMALI"

Gemilerin ağır hava şartlarında barınabilmesi için yeterli sayıda mendirek yapılması gerektiğini vurgulayan Başkan Yiğit Aykurt, "Emniyetli bölgeler belirlenmeli. Ağır hava şartlarında, riskli olarak görülen gemilere, liman otoriteleri tarafından port clearance yani denize elverişlilik belgeleri düzenlenmelidir. Özellikle koster ve nehir tipi gemiler sıkı bir şekilde, teknik ve operasyonel anlamda, hem şirket hem liman devleti tarafından takip edilmelidir" açıklamasını yaptı.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

"AĞIR HAVA ŞARTLARINDA SÜRÜKLENEBİLİR"

Yiğit Aykurt, "Gemiler ağır hava şartlarında, demir taraması ile karşılaşabilirler. Demir taraması derken, gemi demir atıyor. Çapa ve demir zinciri deniz yüzeyine serilerek, gemiyi su üstünde sabit şekilde tutacak güç yaratılıyor.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Ancak ağır hava şartlarında, çapa ve zincir, akıntı ve dalgalar yüzünden hareket ederek, geminin su üzerinde sürüklenmesine yol açabilir. Ağır hava şartları kontrolsüz şekilde sürüklenmeye neden olabilir.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Dolayısıyla, ağır hava şartlarında, gemilerin belli bir müddet daha korunaklı limanlarda veya emniyetli bölgelerde kalması sağlanmalıdır" dedi.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

"O ŞARTLARDA FİLİKALARI İNDİRMEK VE MÜRETTABATI KURTARMAK ZOR"

Kazaların birkaç dakika içerisinde meydana geldiğini anlatan Yiğit Aykurt, "Gemi kazaları dakikalar içinde meydana geliyor.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Çok kısa zaman içinde oluşur. Dolasıyla bu kadar kısa sürede filikayı indiremezsin. Kaptanın ilk hareketi gemiyi kurtarmak olur. Gemiyi kurtarmaya yönelik hareketler yaparsın.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Karaya oturduktan sonra ya da gemi yarıldıktan sonra filikayı indirmek imkansız gibi bir şey.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Batan gemideki filika eski tip filikadır. O gemi yattıktan sonra vinç ile indirilen filikalardır.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Çarptıktan sonra vinci çalıştıramazsın. Böyle olaylar çok kısa zaman diliminde olur. 3-5 dakikada olur" dedi.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

"GEMİLER AĞIR BAKIMA GİRMELİ"

Batan Kafkametler isimli geminin nehir için tasarlandığını söyleyen Aykurt, "Karaya oturan gemi batmaz. Nehir tipi gemiler inci ve uzundur. Sac kalınlıkları daha az olur. Nehirde çalışmak için yapılmıştır. Okyanus gemileriyle kıyaslanamaz.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Onun için nehir tipi gemiler hem firmalar hem liman yöneticileri tarafından sıkı şekilde denetlenmeli. Bu gemilerde 30 yaşından sonra farklı bir metal yorgunluğu oluyor.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…

Sac değişimi yapılıyor. 30 yıldan sonra bu tip gemiler özel bakıma girmeli" dedi.

Zonguldak’daki fırtınada batan Kafkametler gemisinde büyük ihmal! Facia böyle gelmiş…