A HABER GALERİ
2014'te kaybolan uçak neden rotadan çıktı? Dünyayı şoke eden iddia
2014 yılında Malezya'dan kalkan 227 yolculu uçak yaklaşık 40 dakika sonra kaybolmuştu. Aradan geçen yılların ardından uzay bilimcisi Richard Godfrey pilotun rotadan neden çıktığını açıkladı. İşte dünyayı şaşkına çeviren iddia...
Yolcu uçağı 227 yolcusu ve 12 mürettebatıyla havalandı. İçerisinde 14 farklı ülkenin vatandaşı olan Boeing 777 tipi uçak, yaklaşık 40 dakika sonra radardan kayboldu.
8 Mart 2014'te Malezya'nın başkenti Kuala Lumpur'dan Çin'in başkenti Pekin'e gitmek üzere havalanan uçaktan, bir daha hiç kimse haber alamadı.
Hint Okyanusu'nun birçok kıyısında onlarca enkaz parçası bulundu ancak MH370 sefer sayılı uçağın gizemi uluslararası çabalara rağmen bir türlü çözülemedi.
Raporda uçağın neden gece yarısı aniden rota değiştirdiği ve saatlerce yeni rotasında yol aldığına dair mantıklı bir bilgi de yoktu. Sadece kanıt bulunmadığından bütün ihtimallerin göz önünde bulundurulması gerektiği belirtildi.
Bu ihtimaller arasında uçağa dışarıdan müdahalede bulunulmuş olabileceği de yer aldı. Uçağın kaybolmasından yaklaşık sekiz yıl sonra yayınlanan bir kitap ise, uçağın lazer silahıyla vurulduğu yazılınca ortalık karıştı.
PİLOT BİLİNÇLİ BİR ŞEKİLDE ROTADAN SAPTI
2021'in başında yayınlanan kitap gizemi daha artırırken, bu kez bir uzay mühendisi olan Richard Godfrey yıllar süren araştırmasının sonunda MH370'nin pilotu Zahari Ahmet Şah'ın uçağın rotasını bilinçli bir şekilde değiştirdiğini söyledi.
Uzay mühendisi Godfrey'e göre, MH370'in pilotu çok sayıda dönüşün yanı sıra hız değişikliğine de gitti, Hint Okyanusu üzerindeyken sekiz ayrı tuzak telinden geçti. Ayrıca radar sistemlerinin çalışmadığı saatlerden haberdardı ve yön değişikliklerini buna göre yaptı.
Pilot Şah'ın rotayı dikkatli bir şekilde planladığını bildiren Godfrey'in raporunda dikkat çeken bir başka nokta ise, WSPR verilerinin kokpitte kaydedilen seslerle eşleştirilmesi halinde uçağın tam konumunun bulunabileceği oldu.
Araştırmacı gazeteci Florence de Changy, 'The Disappearing Act' isimli kitabında uçağın Vietnam yakınlarındaki gizli bir operasyonda vurularak düşürüldüğünü yazdı.
Kitapta MH370'in pilotu Zahari Ahmed Şah'ın arkadaşı Peter Chong'un bir tanıklığına da yer verildi. Buna göre, kendisi de pilot olan Chong, trajediden günler sonra Tayland Körfezi'nin üstünde uçtu.
Chong'un ifadesine göre, uçuş sırasında kabin ekibinin uyarısyla aşağı baktı, Tayland Körfezi'nde bir enkaz vardı ve ekipler hassas bir arama operasyonu yürütüyordu.
Havacılık tarihinin en büyük bilmecelerinden biri haline gelen MH370'in nasıl düştüğüne dair şimdiye kadar birçok senaryo gündeme getirildi.
2014: KUZEYE İNİŞ TEORİSİ
Yolculardan 153'ü Çin vatandaşı olan uçağın başına ne geldiği gizemini korurken, İngiliz The Guardian gazetesi iddiaları ve teorileri derledi. Olayın hemen ardından geliştirilen teoriye göre, uçak okyanusun güneyine değil Orta Asya'ya inmiş olabilir. Bu teori, sivil uçuş takibi sisteminden çıktıktan sonra askeri radarlar kullanılarak yapılan takibe dayanıyor.
Buna göre MH370 Kuala Lumpur'dan kuzeydoğudaki Pekin'e doğru uçarken 40 dakika sonra güneybatıya doğru yönünü değiştirdi. Bir süre sonra kuzeybatıya, Hindistan'a doğru döndü. Sonrasında askeri radarın alanından da çıktı. Ancak Inmarsat, kendi uydu verilerine dayanarak bu teoriyi çürüttü. 2015'te de Afrika kıyılarında uçağın bazı parçaları bulundu.
2015'te, MH370'e ait olduğu teyit edilen bazı parçalar, Afrika'nın doğu kıyılarında bulundu. Bunun üzerine uçağın Hint Okyanusu'nun güneyinde, Avustralya'nın batı kıyılarına yakın bir bölgede düşmüş olabileceği, bir sene içinde kalıntılarının okyanus akıntılarıyla Afrika kıyılarına ulaştığı teorisi ortaya atıldı. Uydu verilerine göre, uçak en son güneydoğuda görülmüştü ve Afrika kıyılarında düşmüş olması imkansızdı.
Araştırmacılar, uçakta işlevsizlik, yangın ya da küçük bir kaza çıkmış olabileceğini, uçağın bu sebeple acil iniş yapabilmek için rotasını değiştirme ihtimalinin olduğunu söyledi. Bu teoriye göre uçakta oksijen kaybı yaşandı, hem yolcular hem pilotlar uçak inişe geçemeden bilinç kaybı yaşadı.
Otomatik pilotla bir süre daha Hint Okyanusu üzerinde uçan uçak, yakıtı bittiğinde düştü. Malezya hükümeti ve Avustralya Ulaşım Güvenlik Bürosu (AUGB) resmi olarak bugün hâlâ bu oksijen kaybı teorisini kabul ediyor.