BURHANETTİN DURAN

Uluslararası Medya ve SETA Raporu

Geçtiğimiz hafta SETA, "Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları" başlıklı bir rapor yayımladı.
Toplum ve Medya biriminin hazırladığı çalışma diğer çalışmalar gibi medya üzerineydi.
Amacı, ülkemizde faaliyet yürüten uluslararası medya kuruluşlarının yayın politikalarını bilimsel olarak göz önüne sermekti.
Uzun süredir kamuoyunda tartışılan konuya dair bir fotoğraf çekmekti.
Açık sosyal medya ve internet kaynaklarından üretilen bu bilimsel çalışma kısa sürede hedef haline getirildi.
Akademik eleştiriler bir yana "fişleme ve andıç" gibi haksız ve maksatlı nitelemelerde bulunuldu.
Dahası, medyadan siyasetçilere kadar tepki verenler SETA'yı ve üç araştırmacımızı fotoğraflarıyla hedef gösteren bir linç eylemine dönüştürdü.
Bu linç ortamında kurum personelimiz ölüm tehditleri içeren mailler aldı.
***
Uluslararası medyanın "teksesli mi, çoksesli mi bir politika izlediği" konusu kritik bir konudur.
Ülkelerin bu tür kurumlarla nüfuz peşinde olup olmadıkları hem akademik çalışmaların hem de siyasetin tartışma alanındadır.
Hatta sosyal medyanın seçimlere müdahale anlamındaki yeri ABD kamuoyunu uzun süredir meşgul etmekte.
ABD düşünce kuruluşları tarafından Rusya kökenli medya kuruluşlarının "manipülasyonlarını" konu alan çalışmalar yapıldı. SETA'nın "medya çalışma alanı" olarak bu kritik konuya ilgi göstermesi doğal.
Güncel tartışma alanlarının çalışılması bir düşünce kuruluşunun görevleri arasında yer alır.
SETA da eğitimden dış politikaya kadar on farklı alanda birimi olan bir kuruluş.
Bu alanlarda yayımladığı kitap, rapor ve analizin sayısı 532'dir.
Bu geniş yayın ajandasında Türk dış politikasına ek olarak siyasi partiler de Cumhurbaşkanlığı sistemi de yargı reformu da üniversitelerdeki radikalleşme de Suriyeli mülteciler de insani yardım da İslamofobi de yer almaktadır.
Ayrıca, Türkiye'nin FETÖ, DEAŞ, PKK gibi terör örgütleriyle mücadelesi ve 15 Temmuz darbe girişimi gibi konular da raporlaştırıldı.
Bu görevi üstlenmek SETA'nın milletimize olan sorumluluğunun yerine getirilmesidir.
***
Bu raporda uluslararası medya kuruluşlarının Türkçe yayınlarının ulusal güvenlik ve kalkınma gibi ortak kritik konulardaki genel yayın politikaları resmedildi.
Medya kuruluşları ve gazetecilerle ilgili herhangi bir suçlama yapılmadı. Gazetecilerin kendilerinin alenileştirdiği genel nitelikte bilgiler bilimsel bir çalışma amacıyla kullanıldı.
Şeffaf bir şekilde kamuoyu ile paylaşıldı.
Raporda "fişleme, andıç, hedef gösterme, marjinalize etme ya da suçlama" asla sözkonusu değildir.
Kişilik haklarını ihlal etmeyen ve suç teşkil etmeyen bir bilimsel çalışmanın bu denli itibar suikastine, hakarete ve linçe konu edilmesi ise düşündürücüdür.
***
Raporun asıl vurgusu ise gözden kaçırılmamalı.
Bazı uluslararası medya kuruluşlarının teksesli bir konumda olması Türkiye demokrasisine katkı sağlamaz.
Bazı medya kuruluşlarının Türkiye'deki kritik konularda teksesli içeriğe sahip olması kendi basın ilkeleri açısından sorunludur.
Raporun tespit ettiği gibi bazılarının ise çoğulculuğa dikkat etmesi olumlu bir husustur.
Basın özgürlüğü ortak değerimiz.
Uluslararası medya kuruluşları Türkiye'deki siyasi rekabetin parçası olacak pozisyonlar takınmamalı.
Bu, onların saygınlığına ve etkinliğine gölge düşürür.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.