Lastik basıncı hayati öneme sahip! Diş derinliği, rot ayarı, hava basıncı… Hayat kurtaran üçlü
Otomobillerdeki lastik basıncı, sadece yakıt tasarrufu değil, hayat kurtaran bir detay. Peki sürücüler, uzun yola çıkmadan önce lastiklerini gerçekten kontrol ediyor mu? Lastiklerdeki hava basıncı ne kadar olmalı? Rot ayarı neden önemli? Yol güvenliği açısından hayati öneme sahip o detayların cevabı, haberimizde…
Yaz tatilinin başlamasıyla birlikte şehirlerarası yolculuklarda artış yaşanıyor. Uzun yola çıkacak sürücüler için en kritik noktalardan biri ise araç lastikleri. Düşük hava basıncı, aşırı yük, eski lastikler ve bozuk rot ayarı sürüş güvenliğini tehdit ediyor.
HER LASTİĞİN KENDİ LİMİTİ VAR
Oto tamircisi Mahmut Çınar, lastik yanaklarında yazılı teknik detayların hayati bilgiler içerdiğine dikkat çekerek, "Bu lastiğin maksimum 51 psi basınç kapasitesi var. Yan tarafta ise 600 kiloya kadar yük taşıyabileceğini ve 210 km/s hıza dayanıklı olduğunu görüyoruz." ifadelerini kullandı. Her lastiğin farklı bir hız ve yük limiti olduğuna işaret eden Çınar, bu detayların göz ardı edilmemesi gerektiğini belirtti.
(foto:ahaber.com.tr)
DİŞ DERİNLİĞİNE VE YAMAYA DİKKAT
Usta Sami İskender'e göre en önemli kriterlerden biri lastiğin diş derinliği.
"3 mm altına düşmeyecek. Yan tarafında yama varsa o lastiği kullanmak çok tehlikeli. Ayrıca hava basıncı mutlaka kontrol edilmeli."
YANLIŞ BASINÇ HAYATINIZI TEHLİKEYE ATAR
Lastiklerdeki basınç dengesizliği hem performansı hem de güvenliği doğrudan etkiliyor.
"Lastik basıncı düşük olursa yol tutuşu azalır, virajda savrulma artar. Tatilde bagaj dolu olur, basınç düşükse lastik aşırı ısınır ve yüksek hızda patlama riski artar."
(foto:ahaber.com.tr)
DIŞ GÖRÜNÜŞE ALDANMAYIN
Lastik dış görünüşü bazen aldatıcı olabiliyor. Görüntüsü sağlam olan lastikler, teknik olarak ömrünü tamamlamış olabilir. Çınar, "Yanlış rot ayarıyla kullanılan bir lastik, kısa sürede çelik teline kadar aşınabilir" uyarısında bulundu.
ROT VE BALANCE AYARLARI HAYATİ
Rot ayarı bozuk araçlar sadece lastikleri değil, sürüş güvenliğini de tehdit ediyor.
"Lastik yere düzgün basmıyorsa bir kısmı aşınır, bir kısmı kalır. Lastiğin iç kısmı yandığı için sürücü bunu göremez. Bu da lastikte infilak riskini artırır."
İskender'e göre, rot ayarı bozuksa araç sağa sola çeker, balance ayarı bozuksa araç titrer.
SONUÇ: CAN GÜVENLİĞİNDEN ÖNCE GELEN TEDBİR YOK
Araç sahipleri lastik kontrolünü ihmal etmemeli. Tatile çıkmadan önce mutlaka uzman bir servise danışılmalı, lastik basıncı, diş derinliği ve rot ayarı kontrol edilmeli.
GÜNÜN MANŞETLERİ İÇİN TIKLAYIN