Metrobüs kazaları neden önlenemiyor? İBB hangi tedbirleri almadı? A Haber canlı yayına katılan uzman isim açıkladı
İstanbul’da metrobüs kazaları alarm veriyor. Son 9 ayda meydana gelen çok sayıda kazada 2 kişi hayatını kaybetti, 126 yolcu yaralandı. Son olarak Bakırköy-İncirli’de alev topuna dönen bir araçla facianın eşiğinden dönüldü. A Haber canlı yayınına katılan Ulaştırma Uzmanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, 2 milyon kilometreyi aşan araçların artık bakım ve onarımla ayakta tutulamayacağını vurgularken, hazırladıkları kapsamlı raporun 4 yıldır İBB’nin İETT Genel Müdürlüğü tarafından bekletildiğini açıkladı. Yaşanan bu ihmaller akıllara, "Metrobüs kazaları neden önlenemiyor? İBB hangi tedbirleri almadı?” sorusunu getirdi.
İstanbul'un en yoğun toplu ulaşım hattı olan metrobüs sistemi, ardı ardına yaşanan kazalar ve arızalarla gündemden düşmüyor. Trafik güvenliğini tehdit eden ve vatandaşların canını hiçe sayan ihmaller zinciri, son olarak Bakırköy-İncirli durağında alev alan metrobüsle bir kez daha ortaya çıktı. Yolcuların canını zor kurtardığı olay, araçların yüksek kilometre ve yıpranma nedeniyle artık büyük risk taşıdığını gözler önüne serdi. Ulaştırma uzmanları yıllardır uyarıda bulunurken, çözüm önerilerinin hayata geçirilmemesi tepki çekiyor. Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı'nın A Haber ekranlarında yaptığı açıklamalar, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin ihmali tartışmaya açtı.
İHMALLER ZİNCİRİ KAZALARA KAPI ARALIYOR
Ulaştırma uzmanları ve akademisyenler, İstanbul'un metrobüs sisteminde yaşanan risklere yıllardır dikkat çekiyor. Özellikle araçların yüksek kilometre nedeniyle yıprandığı, sürücü hatalarının kazalara yol açtığı ve sistemi otonom hale getirmenin artık zorunluluk olduğu defalarca raporlarla ortaya kondu. Ancak yaklaşık 4 yıldır yapılan çağrılara rağmen somut adım atmayan İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı metrobüs durağında yeni bir facia yaşandı.
FOTOĞRAF: AHABER.COM.TR - EKRAN GÖRÜNTÜSÜ
2007'DEN BUGÜNE AŞIRI YÜK
Ulaştırma Uzmanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, 2007 yılında açılan metrobüs hattının ilk etapta 300 ila 400 bin yolcu kapasiteli olarak planlandığını hatırlatarak, bugün gelinen noktada kapasitenin katbekat aşıldığını söyledi. Ilıcalı'ya göre hat ve araçlar yıllar içinde çok yoğun kullanıldı, metrobüsler milyonlarca kilometre yol yaptı ve sistem büyük ölçüde sürücü kontrolünde işletilmeye devam etti.
FOTOĞRAF: AHABER.COM.TR - EKRAN GÖRÜNTÜSÜ
SÜRÜCÜ HATALARI KAZALARI TETİKLİYOR
Trafik kazalarına ilişkin verileri paylaşan Ilıcalı, Türkiye genelinde kazaların yüzde 90'ının sürücü hatasından kaynaklandığını belirtti. İstanbul'da günlük yolcu taşımacılığının 9 milyonu bulduğunu, bunun 1 milyonunun metrobüs tarafından taşındığını ifade ederek şu uyarıyı yaptı:
"Bir günde 1 milyon yolcu taşıyan bir sistemi yalnızca sürücülere bırakamazsınız. Sürücüler dalabiliyor, uyuyabiliyor ya da dikkatini kaybedebiliyor. Bu kazaların birinci nedenidir."
FOTOĞRAF: AHABER.COM.TR - EKRAN GÖRÜNTÜSÜ
ARAÇLAR 2 MİLYON KİLOMETREYİ AŞTI
Bir diğer önemli riskin araçların yaşı ve kilometresi olduğuna dikkat çeken Ilıcalı, bazı metrobüslerin kilometre sayaçlarının 2 milyona ulaştığını, araç yaşının ise 6-8 yılı geçtiğini söyledi.
Ilıcalı, "2 milyon kilometreye yaklaşan bir otobüs artık yalnızca bakımla iflah olmaz. İBB'nin 'periyodik bakım yapıyoruz' demesi bu sorunu çözmez. Bu araçların mutlaka yenilenmesi gerekiyor" dedi.
OTONOM SİSTEM ÇÖZÜM OLABİLİR
Ilıcalı, metrobüs hattında sürücüsüz, otonom sisteme geçilmesi gerektiğini defalarca dile getirdiğini vurgulayarak, çözüm önerisini şöyle özetledi:
"Belediyeye, gelin bunun koordinasyonunu birlikte yapalım dedim. Aselsan'ın iştiraki Ulak Haberleşme ile İETT'yi bir araya getirdim. Yaklaşık bir yıl boyunca hem arazide hem güzergahta detaylı çalışma yürüttük. Hangi ekipmanlarla sistem kısmi otonom hale getirilebilir, bunu raporladık. 2020 yılında son noktaya geldik."
FOTOĞRAF: AHABER.COM.TR - EKRAN GÖRÜNTÜSÜ
4 YILDIR KARŞILIK BULMAYAN RAPOR
Ancak aradan geçen dört yıla rağmen raporun karşılık bulmadığını söyleyen Ilıcalı, dönemin sona erip yeni seçim sürecinin başlamasıyla birlikte projenin rafa kalktığını şu sözlerle ifade etti:
"Raporlarımızı İETT Genel Müdürlüğü'ne teslim ettik. Sistemin değiştirilmesinin gerekliliği göz ardı edilmeye devam ederse ve bu sistem kurulmazsa kazalar devam eder, araçlar yanar, fren sistemleri arıza verir. Bu nedenle metrobüs sisteminin otonom hale getirilmesi artık acil bir ihtiyaçtır."
GÜNÜN MANŞETLERİ İÇİN TIKLAYIN