Trabzon'daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Trabzon'da yürütülen altyapı çalışmaları sırasında Roma dönemine ait olduğu tahmin edilen kalıntılara rastlanıldı. Altyapı çalışmalarında bulunan tarihi yapının önemini anlamak için o alanın bütünü ile kazılıp araştırılması gerektiğine vurgu yapan Doğal ve Tarihi Değerleri Koruma Derneği Başkanı Doç. Dr. Coşkun Erüz, 'Bulunan sarnıç etrafı bütünü ile kazılıp o alanın açılması gerekiyor ki önemli mi önemsiz mi olduğu belirlensin. Osmanlı döneminde her evin bir sarnıcı mutlaka vardı. Çünkü Trabzon çok yağış almasına rağmen akarsuları bulunmayan bir şehir.' dedi.

Trabzon'daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Trabzon İçmesuyu ve Kanalizasyon İdaresi (TİSKİ) Genel Müdürlüğü ekiplerince, Kahramanmaraş Caddesi'nde süren alt yapı çalışmaları sırasında, bazı kalıntılara rastlandı. Roma dönemine ait olduğu tahmin edilen kemerli kubbe şeklinde kalıntının ortaya çıkması üzerine ekipler, çalışmalarını durdurdu.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Haber verilmesi üzerine bölgeye gelen Müze Müdürlüğü yetkilileri ve arkeologlarca alanda inceleme çalışması başlatıldı. Alanda ekiplerce kontrollü olarak sürdürülen kazıda, bazı tarihi zincir ve metal parçalar da ortaya çıkarıldı. Uzmanlar, kentte sırrı ve akıbeti merak konusu olan alanın, bütünüyle ele alınmasında dikkat çekerek, tarihi yerlerde bu tür kazıların, tarih bilimcileri eşliğinde özenle yürütülmesini önerdi.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

'KAZILAR UZMANLAR EŞLİĞİNDE YAPILMALI'

Doğal ve Tarihi Değerleri Koruma Derneği Başkanı Doç. Dr. Coşkun Erüz, 'su sarnıcı' olması muhtemel alanda Roma dönemine ait izlere rastlanılmasının mümkün olabileceğini söyledi. Trabzon'un tarihi bir kent olduğunu kaydeden Erüz, "Trabzon'da yoğun bir şekilde alt yapı çalışmaları yapılıyor. Trabzon 2 bin 500 yılı net bilinen kalesi ve ticareti olan bir liman kenti. Trabzon'da 2 metre derine kadar inildiği zaman eski yapı izleri çıkması normaldir. Özellikle Meydan ve Kalekapı arası olan bölgede yapılacak kazı çalışmalarında mutlaka geçmiş dönemlere ait yapılar çıkar. Bazen kuyu, bazen şimdiki gibi sarnıç olarak ortaya çıkıyor.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Eğer beton gibi harçlı malzeme o dönemlerde kullanıldıysa günümüze kadar gelmesi normal. Yapılan kazıda fark ettiğim yıkılmış bir eve ya da hana ait 18 ila 19'uncu yüzyılda kullanılmış metalik malzemelerde ortaya çıktı. O alanlarda Roma dönemine ait olabilecek yapılara da rastlamak mümkün olacaktır. Daha önce tabakhane camisinin olduğu alanda yapılan çalışmada Trabzon'un en eski tapınağına ait kalıntılar ortaya çıkmıştı. Maraş Caddesi de onun hemen 200 metre kuzeyinde bulunan bir alan. Bu alanlarda yapılacak olan kazılarda çok dikkatli olunması gerekiyor. Kazıların başında müze müdürlüklerinin uzmanları bulunmalı. Kazı esnasında taşınır veya taşınmaz tarihi bir yapı ortaya çıktığında zarar verilmeden tarihe ışık tutabilsin. Özellikle gece kazıları oldukça riskli, dikkatli bir şekilde kazılar yapılmalı ve çıkan herhangi bir yapı da ona göre çıkarılmalı" dedi.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

'ALAN BÜTÜNÜYLE KAZILIP DEĞERLENDİRİLMELİ'

Altyapı çalışmalarında bulunan tarihi yapının önemini anlamak için o alanın bütünü ile kazılıp araştırılması gerektiğine vurgu yapan Erüz, "Şu an sarnıç olduğunu düşündüğümüz yapı hakkında belli bir bilgiye sahip değiliz. Yapının hangi mimari yapının parçası olduğu belirlenip ona göre karar verilmesi gerekiyor. Bulunan sarnıç etrafı bütünü ile kazılıp o alanın açılması gerekiyor ki önemli mi önemsiz mi olduğu belirlensin. Osmanlı döneminde her evin bir sarnıcı mutlaka vardı. Çünkü Trabzon çok yağış almasına rağmen akarsuları bulunmayan bir şehir. Su teminatı da bu tür sarnıç yapılarla sağlanıyordu" diye konuştu.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

'BULUNTULAR ÇIKMASI ÇOK NORMAL'

Kent sakini Muhammet Korkmaz, "Trabzon tarihi bir şehir. Böyle buluntular çıkması çok normal. Biz de geçerken merak ettik geldik. Sanırım eski dönemlere ait bir su kuyusu ya da bir geçit olabilir. Ama bu tür yapıların korunması gerekiyor" şeklinde konuştu.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Fahri Nuhoğlu da, "Ben geldim, gördüm. Bu alan kiliselere bağlanıyor. Kiliseler de denize kadar uzanıyormuş eskiden. Bu tür bulgular sürekli çalışmalar esnasında ortaya çıkıyor. Daha önce de şimdi de rastlıyoruz" dedi.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

BORULAR GÜNEYDEN GEÇİRİLECEK

Öte yandan, TİSKİ Genel Müdürü Ali Tekataş da, çalışmaların devam edeceğini, kazı güzergahının da değiştirileceğini kaydederek, "Su kuyusu olduğu tahmin edilen bir yapı ortaya çıktı. Alanda çalışma yapan arkadaşlarımız görür görmez bize haber verdiler. İlgili kurumlar alana davet edildi. Bu tür yapıların çıkması bizim takvimimizi biraz sekteye uğratsa da tarihe saygımız kesinlikle var. Biz altyapı çalışmalarımıza devam edeceğiz. Borularımızı biraz daha güneyden geçireceğiz" ifadelerinde bulundu.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

YOLDA YÜRÜRKEN BULDU! İÇİNDEN SERVET ÇIKTI!

Yolda yürürken bulduğu taşın dışını soyan adam gördüğü manzara karşısında şaşkına döndü.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Sıradan bir taş gibi görünüyor ama içini açınca bakın ne çıktı.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Taşın üst katmanı soyulunca içinden zümrüt taşı çıktı.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

İşte o ilginç görüntü...

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...
Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...
Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

YERİN ALTINDAN SERVET ÇIKTI
Jeologların Napoli, Monte di Dio'da yaptığı incelemeler sırasında yer altında birbirine bağlı tarihi geçiş yolları, tüneller, mağaralar bulundu.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Ancak asıl ilginç olan bu keşif değildi, tamamen başka bir şeydi.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Herkesi şaşırtan olay bu tünellerde bulunan artık antika diyebileceğimiz otomobiller, savaş sırasında kaybolmuş parçalanmış Aurelio Padovani'nin yaptığı faşist döneme ait anıtlar, motosikletler olmasıydı.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Yapılan keşif tam olarak Piazza del Plebiscito'nun 150 metre altındaydı.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Buraya Galleria Borbonica adı verildi. 1853'te yapıldığı anlaşılan çok katlı Bourbon Tünel Ağı 1022 metre karelik bir alanı kapsıyor. Tünelin inşasını II. Ferdinand yaptırmıştı.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Daha İtalya'da henüz birliğin sağlanmadığı, devrim rüzgarlarının estiği günlerde askerlerin ve atların askeri birliklerinden Kraliyet Sarayı'na gizlice gitmesini sağlamak için yapıldığı anlaşılan tüneller gizli bir tarihi de saklıyor.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Tüneller ayrıca sarayın su ihtiyacını karşılayan sarnıçlara da sahip. II. Dünya Savaşı tüneli bir kez daha gündeme getirdi.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Tüneller ayrıca sarayın su ihtiyacını karşılayan sarnıçlara da sahip. II. Dünya Savaşı tüneli bir kez daha gündeme getirdi.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Ayrıca evsizler de bir dönem burada barınıyor, sevgililer burada buluşuyordu. 1950'ye kadar öyle ya da böyle kullanılan Galleria Borbonica 1950'lerde terkedildi ve unutuldu.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

Uzun süre kullanılmayan bu tüneller şehrin küçük olması nedeniyle 1970'lerde otopark gibi kullanıldı. Hatta kaçak otomobillerin saklandığı yer olarak da biliniyor.

Trabzon’daki altyapı çalışmalarında bulundu! Sırrı araştırılıyor...

2005'te tesadüfen yeniden keşfedildikten sonra 2010'da ziyarete açılan tünellerin kaderi 2 yıl sonra değişti.