A HABER GALERİ
Türkiye sadece 5 adet üretti! 30 kilometreden 5 metrelik hedefi vurdu
Türkiye Milli Muharip Uçak, yerli ve milli helikopter, İHA ve SİHA üretimleriyle dünya çapında dikkat çekti. Dünyanın en önemli savunma sanayii kuruluşları arasında 53. sırada yer alan Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ'nin hedefi ilk 10'a girmek. Özellikle sadece 5 adet üretilen Aksungur'un başarıları hayran bıraktı.
Türkiye, son yıllarda savunma sanayiinde atağa geçti. Dünyanın en önemli savunma sanayii kuruluşları arasında 53'üncü sırada bulunan Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ'nin (TUSAŞ) tesislerinde insansız hava araçlarından muharip uçağa kadar pek çok stratejik proje hayata geçiriliyor. Hedef dünyada ilk 10.
TUSAŞ Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil son yıllardaki atılımlarını ve Türkiye'nin dünya çapındaki yerini değerlendirdi. Önemli açıklamalarda bulunan Kotil, gelecek için umutlu olduğunu belirtti.
Kotil, son yıllarda büyük bir atağa kalktıklarını ve bir dönem Japonya'nın yakaladığı yükselişi tekrarlamak istediklerini söyledi. TUSAŞ'ı dünyanın en büyük 10 şirketi arasında görmek için çalıştıklarını belirten Kotil, şu çarpıcı bilgileri paylaştı:
DEVLERE DE ÜRETİYOR
TUSAŞ, temel olarak dört ana çerçevede ürün ve teknoloji geliştiriyor. Bunlar, helikopter, uçak, insansız hava aracı (İHA), silahlı insansız hava aracı (SİHA) ve uzay sistemleri. ATAK helikopteri, ANKA, Gökbey helikopteri, Hürkuş, ileri jet eğitim uçağı olan Hürjet, AKSUNGUR, Milli Muharip Uçak (MMU) öne çıkan en önemli sistemler arasında. TUSAŞ tesislerinde dünyanın en büyük uçak üreticilerinden Avrupalı Airbus'ın askeri ve sivil uçaklarına parça üretimi gerçekleştiriliyor. TUSAŞ, ABD'li Boeing'in de stratejik ortakları arasında yer alıyor.
UYDU İHRAÇ EDİYOR
TUSAŞ, uzay alanında da önemli çalışmalara, entegrasyon ve test faaliyetlerine devam ediyor. Türkiye'nin ilk uydu ihracatını Arjantin'e gerçekleştirecek olan şirket, dünyada uzay alanında söz sahibi az sayıda gelişmiş ülkede bulunan, ülkemizin ise tam kapsamlı ilk ve tek Uzay Sistemleri Entegrasyon ve Test (USET) Merkezi'nde uydu test faaliyetlerini yürütüyor.
LİG ATLATACAK PROJE
Milli Muharip Uçak (MMU), Türkiye'yi havacılık alanında lig atlatacak kilometre taşı niteliğinde bir proje olarak öne çıkıyor. Ankara'daki tesislerde, yapay zeka, milli yazılımlar ve ülkemizin tüm teknolojik kazanımları MMU için seferber edilmiş durumda.
Türkiye, önümüzdeki 10 yıl içinde havacılık endüstrisinde ciddi bir oyuncu haline gelir.
ANKA: Türkiye, dünyada en başarılı üç İHA-SİHA üreticisi ülke arasında gösteriliyor. Şu anda Jandarma, Hava ve Deniz Kuvvetlerimizde görevdeler. Hem sinyal dinleme görevi yapıyor hem de bomba taşıyabiliyor. Uydu haberleşme sistemi var. T 925 Helikopteri: Bu genel maksat helikopteri. Kargo ve personel taşıyacak, esnek yapısıyla farklı görevleri rahatlıkla yerine getirebilecek. 2025'te uçması hedefleniyor
ATAK T129: Şu ana kadar Türk Kara Kuvvetleri, Jandarma ve Polis Teşkilatı'na 62 adet teslim edildi. 300 kilogram patlayıcı taşıyabiliyor, önde 20 mm topu var. Ayda 2 adet ATAK üretiliyor. GÖKTÜRK UYDUSU: 'GÖKTÜRK Yenileme Keşif Gözetleme Uydusu', 2016 yılında yörüngesine yerleştirilen GÖKTÜRK-1 uydusunun yerine geçecek ve Türkiye'nin yüksek çözünürlüklü görüntü ihtiyaçlarını karşılayacak.
AKSUNGUR: Şu ana kadar 5 adet üretildi. Test uçuşunda 300 kilogramlık bombayı, 30 kilometre uzaktan 5 metrelik kare içine düşürdü.
MİLLİ MUHARİP UÇAK (MMU): Türkiye'nin en önemli projesi açık ara Milli Muharip Uçak (MMU). 18 Mart 2023'te motor çalıştırılacak ancak uçurmak için 2 yıllık test süreci var. Uçak havaya kalktığı zaman geriye dönüşü yok. 2028 sonunda Hava Kuvvetleri'ne teslim edilecek.
HÜRKUŞ: HÜRKUŞ uçağı, Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Programı kapsamında farklı görev senaryolarını destekleyecek şekilde TUSAŞ tarafından tasarlandı. HÜRKUŞ-C, pilot eğitim ihtiyacının yanı sıra hafif taarruz ve silahlı keşif görevlerinin, düşük maliyet ve yüksek hassasiyetle yapılabilmesi için geliştirilmekte.
ATAK: 5 tondu, bu 11.5 ton olacak ve 5 bin beygir motoru bulunacak. ATAK 2, Boeing'in ürettiği ABD helikopterinden daha iyi olacak. Motoru Ukrayna'dan. 30 mm'lik top mermisi bir tankı delebiliyor.
HÜRJET: 2022'nin sonunda uçacak. 2025'ten itibaren saldırı donanımları taşıyabilecek hale gelecek. 45 bin feet irtifaya çıkabilecek, 2592 kilometre menzile sahip olacak ve 2721 kilogram yük taşıyabilecek.
Türkiye'nin ihtiyaç duyduğu sivil ve askeri helikopter için bir dizi proje yürüten Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ), büyük helikopterlere yönelik tasarım organizasyonu yeterliği alarak yerli ve milli helikopterleri müşterileriyle buluşturmak için önemli bir adım attı.
TUSAŞ Organizasyon Onayları Müdürü Yetiş Uysal, AA muhabirine, sertifikasyon çalışmalarının uçuşa elverişliliğin belgelendiği bir süreç olduğunu ve uçak ya da helikoptere verilen tip sertifikasının alınmasıyla tamamlanacağını söyledi.
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden alınan tasarım organizasyonu onayı sertifikasının tip sertifikası öncesinde, tasarımı yapan organizasyonun yeterliliğini, yetkinliğini tasdik eden bir belge niteliği taşıdığına işaret eden Uysal, "Bunu aldığımız için gururluyuz. Arka planda parçaların, yazılımların testleri devam ederken Gökbey helikopterinin uçuş testleri yoğun olarak sürüyor. Bunları test cihazlarıyla en son teknolojiyle izliyor, kaydediyor, analizini yapıyor ve sertifikasyonunun şartlarını tek tek yerine getirip getirmediğini kontrol ediyoruz. Bunları da bitirdikten sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğümüze sunacağız ve onlardan helikoptere tip sertifikasını alacağız. Bu da ikinci sertifikamız olarak süreci bitiren son adım olacak." dedi.
Tasarım organizasyon onayının sınıf bazında verilen bir sertifika olduğunu dile getiren Uysal, 2014'te Hürkuş vesilesiyle küçük uçaklar sınıfında bu sertifikayı aldıklarını ifade etti. Uysal, şöyle konuştu: "Bu kez Gökbey vesilesiyle büyük helikopterler için alıyoruz. Bundan sonra ne zaman bir küçük uçak ya da büyük helikopter geliştirecek olsak tasarım organizasyonu onayımız bulunuyor, yeniden almamıza gerek kalmıyor. Geliştireceğimiz uçak ya da helikopter için ayrıca tip sertifikasını almamız gerekecek. Ön sertifikayı almamıza ise gerek kalmayacak."
"DÜNYA PİYASASINDA ÖNEMLİ BELGELER"
Tip sertifikasının uçağın, helikopterin uçuşa elverişli olduğunu ortaya koyduğunu vurgulayan Uysal, "Bir hava aracının emniyetli olduğunu kanıtlamak demek, aslında gönül rahatlığıyla kullanıcıların müşterilerin bunu satın almasını sağlamak demektir. Dolayısıyla bu sertifika, uçuşa elverişli olduğunu aynı zamanda uçuşa elverişliliğin sürekliliğinin sağlanacağının teminatı olduğunuzu da anlatıyor. Satış için kullanıcının güvenle helikoptere binmesi, satın alması için dünya piyasasında bunlar çok önemli belgeler." değerlendirmesinde bulundu
Yetiş Uysal, Gökbey helikopterinin sertifikasyon sürecinin tamamlanmasına ilişkin de şu bilgileri verdi:
"Önümüzdeki günlerde uçuş testlerini hızlandırarak devam ettireceğiz. Bunları bitirerek dosya haline getirip Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne sunduğumuzda ve kendilerinin onayını aldığımızda süreç bitecek. Bunun da uzak bir zaman olmayacağını söyleyebilirim. Çünkü şu anda uçuş testlerimiz yoğun şekilde devam ediyor."
Gökbey'in sivil amaçlı birçok görevi yapabilecek, askeri kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir helikopter olarak geliştirildiğini anlatan Uysal, farklı görevlerin gerektirdiği askeri ekipmanların da sertifikalandırılarak helikoptere entegre edileceğini belirtti. Uysal, "Birçok varyasyon, konfigürasyonla piyasaya güçlü olarak bu helikopterle geliyoruz." dedi.