A HABER GALERİ
Böyle başladı böyle bitti! İşte dünden bugüne 1915 Çanakkale Köprüsü
Son dakika haberine göre: Çanakkale Zaferi'nin nişanesi, Türkiye'nin tarihe damgası, Boğaz'ın gerdanı 1915 Çanakkale Köprüsü 'Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü' unvanına sahip 1915 Çanakkale Köprüsü bugün açıldı. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün dünden bugüne değişimini gösteren fotoğraflar sosyal medyada en çok konuşulanlar arasına girdi.
'Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü' unvanını alan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli; 18 Mart 2017 tarihinde Başkan Recep Tayyip Erdoğan, dönemin Başbakanı Binali Yıldırım ve Güney Kore Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang ve bakanların katıldığı törenle atıldı.
Başkan Erdoğan, temel atma töreninin yapıldığı alana canlı bağlanarak, 138 yıllık hayal olan tarihi projenin temel atma butonuna bastı.
Başkan Erdoğan'ın, "Butonlara basıyoruz, ya Allah ya Bismillah... Emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz" sözleriyle köprüye ilk harç atılmış oldu.
Törende 1915 Çanakkale Köprüsü için özel olarak hazırlatılan "tarih tüpü" dönemin Başbakanı Binali Yıldırım tarafından köprünün temeline bırakıldı.
1915 Çanakkale Köprüsü 2 bin 23 metre orta açıklık ve 770'er metre yan açıklıkları ile 3 bin 563 metre uzunluğunda. 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile birlikte köprünün toplam geçiş uzunluğu da 4 bin 608 metreye ulaşıyor.
Ayakları deniz içine inşaat edilen 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Lapseki tarafındaki yaklaşım viyadüğü 650 metre, Gelibolu tarafındaki yaklaşım viyadüğü ise 900 metre uzunluğunda.
Çanakkale 1915 Köprüsü için 354 kilometrelik otoyol, 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üstgeçit projelendirildi.
İşte sosyal medyada gündem olan, dünden bugüne 1915 Çanakkale Köprüsü'nün değişimi...
"4 YIL GİBİ KISA SÜREDE YAPMAK ÇOK BÜYÜK BİR BAŞARI"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale Köprüsü'ne ilişkin, "Köprümüz enlerin, simgelerin köprüsü. Bu köprü üzerinde binlerce matematik formülü var. 30 bine yakın çalışma arkadaşımızın olduğu 900 tanesi mühendis olan çok kıymetli bir iş. Böyle dünyanın en büyük projelerinden bir tanesini 4 yıl gibi kısa sürede yapmak çok büyük bir başarı" dedi.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ İLE ULAŞIM 6 DAKİKAYA İNECEK
Bakan Karaismailoğlu, ulaşım projelerinin çok kıymetli işler olduğunu ifade ederek, "Çanakkale'de boğaz geçişi için alternatif bir yol yoktu. Sadece tek feribot geçişi vardı. Onda da hava ve iklim şartlarının imkan verdiği kadar ulaşım imkanı olabiliyordu. Feribot kuyrukları, beklemeler, buradaki zaman kayıpları saatler süren yolculuklar bugünden itibaren sadece 6 dakikaya inecek" diye konuştu.
"TÜRKİYE'NİN GÜCÜNÜ VE KUVVETİNİ GÖSTERİYOR"
Köprünün 5,5 yılda bitirilmesinin hedeflendiğini ancak buradaki çalışma arkadaşlarının azmi ve işlerin hızlandırılmasıyla 4 yılda bitirildiğini hatırlatan Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
"Bu proje devam ederken Kovid-19 salgını başladı. Bütün dünyada ekonominin çöktüğü, şantiyelerin kapatıldığı bir ortamda bu işlerin bu kadar hızlanması da ayrı bir meziyet. O da Türkiye'nin gücünü ve kuvvetini gösteriyor. Kovid-19 salgını başladığında arkadaşlarımızı motive ettik ve bütün şantiyelerimizi izole hale getirdik, tedbirlerimizi aldık, işlerimizi daha da hızlandırdık. Yani bu ortamı bir nevi fırsata çevirdik.
Proje 4 yılda bitti ama projenin 4 yıldan önce de 10 yıllık bir hazırlık devresi vardı. Burada hem güzergah çalışmaları, etütler, projeler derken 10 yıllık bir hazırlanma çalışması sonucunda böyle kıymetli bir projeyi sonuçlandırıyorsunuz ve milletin hizmetine sunuyorsunuz. Bu sadece köprü projesi değil aslında.
Egzoz emisyonunun azalmasından dolayı çevre kirliliğini de ciddi şekilde azaltacak bu proje. Ayrıca proje kapsamında 1,5 milyon ağaç dikildi. Tam 2 milyar 545 milyon avroluk bir projedir bu. Artık bu proje yapıldı ve bu ülkenin bir kıymeti, bir değeri oldu. Bu proje yüzyıllar boyu bu ülkeye hizmet edecek çok kıymetli bir iş."
'BİZİM İÇİN ÇOK KIYMETLI PEK ÇOK SEMBOLÜ BAĞRINDA TAŞIYOR'
1915 Çanakkale Köprüsü'nün enlerin, ilklerin ve rekorların projesi olduğunu söyleyen Bakan Karaismailoğlu açıklamalarını şu sözlerle sürdürdü:
"2 bin 23 metre orta açıklık ve 770'er metre yan açıklıkları ile birlikte köprümüz 3 bin 563 metre uzunluğunda. 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile birlikte toplam geçiş uzunluğu da 4 bin 608 metreye ulaşıyor.
2 bin 23 metre orta açıklık, Cumhuriyet'imizin 100'üncü yılı olan 2023'e atıftır. 318 metrelik çelik kuleleri, 18 Mart 1915 Çanakkale Zaferi'ne işarettir.
16 metrelik mimari amaçlı top mermisi figürleri, top mermilerini insanüstü bir güçle sırtlayan Seyit Onbaşı'ya saygımız, selamımızdır. Kırmızı-beyaz renkli kuleler, al bayrağımızı işaret eder."