A HABER GALERİ
Sigortada yeni dönem başladı! Araç sahipleri dikkat: Şartlar değişti
Araç sigortaları ile ilgili kritik bir değişiklik bugünden itibaren devreye girdi. Daha önce kaza sonrası ağır hasar gören araçlar perte çıkarılarak masrafı sigorta şirketi tarafından karşılanıyordu. Bundan böyle araçları perte çıkarmak için şartlar daha da zorlaşacak. İşte detaylar...
Araçların bir kazaya karışmaları durumunda oluşan hasarları karşılayan trafik sigortası ve kaskoda bugün itibarıyla önemli bir değişikliğe gidildi. Daha önce büyük bir kazaya karışan araçlar perte çıkarılarak tutarları sürücülere sigorta şirketleri tarafından ödeniyordu. Bundan böyle hasarlı araçların perte çıkarılması daha da zorlaşacak.
2024'te kaskosu olan 51 bin 774 araç, trafik sigortası olan 37 bin 777 araç perte çıkarılmıştı. Bir başka deyişle kaskolu her 100 araçtan 4'ü, trafik sigortası olan her 100 araçtan ise 3'ü perte çıkıyor.
Genellikle düşük bedelli araçlar kazaya karıştığında maddi tazminat tutarı yüksekse sigorta şirketleri aracı perte çıkarmayı tercih edebiliyordu. Ya da kaza sonrası araç sahibi, "Araçtan soğudum. Kullanmak istemiyorum" dediğinde müşteriyi kaybetmek istemeyen sigorta şirketleri de araçlar için "pert" kararı verebiliyordu.
YÜZDE 60 ŞARTI ARANACAK
Yeni dönem ile ilgili bilgi veren Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu (TÜKONFED) Başkanı Turusan Bağcı, "Buna göre hasar gören aracın onarım masrafı aracın piyasa değerinin yüzde 60'ının üzerinde değilse onarım görülmeyecek. Yani aracın piyasa değerinin yüzde 60'ını aşan ağır hasarı varsa bu araç ağır hasar kayıtlı sayılacak ve o zaman perte çıkarılabilecek." dedi.
PERTE ÇIKARMAK İÇİN İSTİSNA DA VAR
Milliyet'in haberine göre araçları perte çıkarabilmek için "Yüzde 60 hasar şartı"nın yanı sıra bazı istisnalar da bulunuyor. Buna göre kaza sonucu araçların şasesi kaydıysa, takla attıysa, tavanında sıkıntı varsa, hava yastıkları patladıysa ya da kritik parçalar hasar aldıysa istisna uygulanarak araçlar ağır hasarlı sayılabilecek.
TÜKONFED Başkanı Bağcı, konuyla ilgili olarak "Yani yüzde 60'ın altındaki hasarlar sigorta şirketi tarafından perte çıkarılamayacak. Sigortalı da 'ben artık bunu perte çıkarabilirim' diyemeyecek. Bu durum sigortalılarda bir memnuniyetsizlik yaşatabilir. Bu çok suistimal ediliyordu. SEDDK böyle bir düzenleme çıkardı. Artık bundan sonra aracı perte çıkarmak zorlaştı." ifadelerini kullandı.
Bağcı konuşmasının devamında şunları söyledi: "Mutlaka aracın değer tespitini eksper yapacak. Sigortalı ile sigorta şirketinin anlaşma dönemi bitti. Peki bu işler nasıl olacak? Tam hasarlı araçlarda hurda tescil belgesi, sigorta şirketine teslim edilmeden sigorta şirketi hasarı ödeyemeyecek."
PERTE ÇIKAN ARAÇ İÇİN ÖDEME NASIL YAPILACAK?
Uzman isim perte çıkan araçlar için yapılacak ödeme ile ilgili olarak ise "Aynı şekilde ağır hasarlı araçta trafikten çekilme belgesi şirkete teslim edildikten sonra hasar, sigortalıya ödenecek. Tam hasar ve ağır hasarda hurda aracın satış yönteminde bir değişiklik yapılmadı. Yani sonrasında bu pert araçları satın almak isteyen kişiler bunu alabilecekler. Uygulama bugün itibarıyla başladı." dedi.