KEREM ALKİN

Peki ya gelir dağılımı?

Ekonomi, anti-mekanik, insanı merkeze yerleştiren bir bilim dalıdır. Neo-liberal anlayış, ne zaman üreticitüketici, piyasa ilişkilerini mekanik bir yapıya indirgemeye çalışmıştır, orada çuvallamıştır. 1929 Büyük Buhranı, 1970'lerdeki krizler ve son 2008'deki küresel finans krizinde bu hatanın ipuçlarını bulabilirsiniz. Bu nedenle, tüketicinin ekonomiye güveni, yaşam standardına yönelik beklentileri, ekonominin dinamikleri açısından, büyümenin motivasyonu açısından diğer parametrelerden önce gelir. Bu köşede, 1 yıldır pek çok defa dile getirdiğim gibi, tarihin en tehlikeli terör örgütlerinden biri olduğu pek çok yönüyle ortaya çıkmış olan FETÖ, 2006'dan bu yana tüketici güvenini kırılganlaştırmaya yönelik pek çok siyasi operasyonu, cinayetler dahil olmak üzere, acımasızca kullandı. AK Parti hükümetlerinin pro-aktif tedbirleriyle, 15 Temmuz hain darbe girişimi dahil bu saldırıların üstesinden başarıyla geldik.
Tüketicinin ekonomiye duyduğu güven, yaşam standartlarına yönelik beklentisi, gelir dağılımıyla doğrudan bağlantılı. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü'nün (OECD) raporları, Türkiye'nin son 30 yılda gelir dağılımını düzeltmede en iyi performansı göstermiş ekonomi olduğuna işaret ediyor. Bununla birlikte, bu başarının korunması ve iyileşmenin sürmesi daha da önemli bir sorumluluk. Konu, gelir dağılımındaki iyileşmenin sürdürülebilir kılınması ise, bunun en temel sacayaklarından birini hiç şüphesiz maliye politikası ve onun en önemli parçası olan vergi politikası oluşturmakta. Ekonomi Yönetimi'nin, Türkiye Ekonomisi'nin uluslararası ölçekteki algısı açısından mali disipline ciddi bir önem atfettiği aşikâr. Bununla birlikte, bütçe açığının AB bütçe açığı kriterinin yarısı bir seviyeye çekilmesi adına hayata geçirilecek vergi artışları, eğer hane halkı nezdinde yaşam standardını, gelir dağılımı algısını zedeleyici bir sonuca sebep olursa, hane halkı harcamalarındaki azalma ve tasarruf etme zorunluluğuna dair artan eğilim, büyümeyi de olumsuz etkiler.
Bu nedenle, gerekçesi ne olursa olsun, 2018-2020 Orta Vadeli Program hedefleri kapsamında kamuoyu ile paylaşılan vergi düzenlemelerinden elde edilmesi düşünülen pozitif sonuç, her şeyden önce tedbirlerin algısının da iyi yönetilmesinden geçiyor. Kanaatim, açıklanan düzenlemeler bir kaç haftaya yayılarak izah edilseydi, kamuoyu algısı açısından daha yararlı olurdu. Bu noktada, söz konusu düzenlemelerin gelir dağılımına yönelik algıyı zedelemeyecek bir motivasyonla uygulanması hayati önem taşımakta. 2018-2019 gibi zorlu bir süreçte, kendi topuğumuza kurşun sıkmayalım.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.