BURHANETTİN DURAN

Yerel seçimler, Atatürk polemiği ve beka söylemi

31 Mart yerel seçim kampanyaları son 30 güne hızlı bir tempoyla giriyor. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın il mitingleri hız kesmezken CHP Genel Başkanı Özel de giderek selefi Kılıçdaroğlu gibi kurumların (mahkemenin) önüne giden ve "hesap sorma" temalı sert söylemler kuran bir kampanyaya yöneliyor. Erdoğan'ın "CHP'de iktidar kavgası var, bunlar mı şehirlerimize hizmet edecek" ve "Merkez ile yerel birlikte çalışmalı" söylemlerine karşı Özel de bütün tuşlara basan bir söylem hareketliliği sergiliyor. Konuşmalarında bazen ekonomi başta olmak üzere genel siyasetin konularına değiniyor bazen de CHP'deki değişimcilerin ideoloji boşluğunu doldurmak istercesine polemikler üretiyor.
Bir yandan Cumhur İttifakı'nı "korku ve suç ortaklığı" olarak niteleyen Özel, diğer yandan "iktidarın Türkiye'de kalıcı olmaması, seçimin yapılabilmesi" için kendilerinin kazanması gerektiğini ileri sürüyor. Bu "Erdoğan kazanırsa demokrasinin sonu gelir" şeklindeki eski beka söyleminin yeni formda tekrarlanmasıdır. Mayıs 2023'te kaybeden bir söylemin 2024 seçimlerinde daha etkisiz olacağı açık.

***

Dahası, Özel, CHP'ye oy vermeyenleri ötekileştiren, mistik tonlu bir Atatürk söylemi seslendiriyor: "Atatürk sizden partisini iktidar yapmanızı bekliyor. Erzurum'da çalışın diyor, İstanbul'u kaybetmeyin, İzmir'de rekor kırın diyor. Bilecik'i sakın ha kaybetmeyin diyor."
Böylece yerel seçimlere giderken bir yeni tartışma konusu da Atatürk polemiği oldu. Özel'in Atatürk üzerinden mistik ötekileştirmesine cevap dün MHP Genel Başkanı Bahçeli'den geldi: "Bizim anlayamadığımız Özgür Bey'in hangi ara aziz Atatürk'le temas kurduğu, nasıl konuştuğu, mesajları nasıl aldığıdır." Yine dün Bursa aday tanıtım toplantısında konuşan Özel ise kendisine "ne yiyip içtiğine biraz dikkat etmesini" tavsiye eden Bahçeli'ye yönelik "Atatürk senin için zaten öldü, Atatürk'ün adını anma sen" ifadesini kullandı.
Özel, CHP'nin küskün seçmenini toparlayabilmek için Atatürk'ü sahiplenmeyi siyasallaştırıyor. Ancak bu polemik belediyecilikte düşük performans gösteren CHP'yi kurtaramayacağı gibi tersten vurur da. CHP'nin 2019 ve 2023 seçimlerinde HDP-YSP-DEM Parti çizgisi ile yaptığı işbirliği ve şimdilerde yürütülen kısmi işbirliği çabası Atatürk milliyetçiliğine aykırı işler olarak önüne koyulabilir.

***

Bu seçimlerde CHP'nin beka söylemi üretme ihtiyacı olduğunu düşünen diğer bir CHP'li de İBB Başkanı İmamoğlu.
Sanki Özel ve İmamoğlu polemikçilikte birbirleriyle yarışır gibiler. Belediyecilik konularından çok Cumhur İttifakı adayı Murat Kurum ve Cumhurbaşkanı Erdoğan'ı hedef alan polemiklere ağırlık veren İmamoğlu'nun söylemlerinin odağında "tek adamlık" ve "beka söylemleri" bulunuyor: "Köprüden önce son çıkış," "bir kişiye itaat eden aday" "her şeyi ona verirseniz milleti mahveder."
CHP'nin kampanyasındaki bu sert beka söyleminin daha sık tekrarlanmasını bekleyebiliriz. Zira aday çıkaran diğer muhalefet partilerinin tabanlarından oy almak için "Cumhur İttifakı vs CHP" şeklinde bir kutuplaşmanın işlerine yarayacağını düşünüyor olabilirler. Cumhur İttifakı'nın CHP-DEM Parti kısmi işbirliğine yönelttiği eleştiri daha etkili bir beka söylemi üretir. Beka söylemlerinin çarpışması yine CHP'nin aleyhine olur.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.