Bu değişiklik 60 bin lira kaybettirdi

Kim Milyoner Olmak İster'in çok konuşulan yarışmacısını ÖSYM yaktı

Kenan Işık'ın sunduğu Kim Milyoner Olmak İster yarışmasında 30 bin lirayı kazanan Elif Ayça Seren Ural, 60 bin liraya giden soruda elendi.
Hemen herkese son derece basit gelen soru, "ÖSYM'nin açılımı nedir" şeklindeydi. Ural da soruyu "Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Merkezi" olarak yanıtladı. Oysa doğru şık, "Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi" idi.
Böylece Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü'nden mezun olan ancak Şişli Meydanı'nda simit satarak geçimini sağlayan, iki çocuk annesi Ural elendi, 15 bin liralık ödüle geriledi.
Birçok izleyicinin hüzün nidasına neden olan "hatalı yanıt" aslında bir süre önce yapılan değişiklikten kaynaklanıyor.
Ural'ı ve bir çok insanın "Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Merkezi" olarak bildiği merkezin adı, kurumun resmi sitesinde de "Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi"...
Bir buçuk yıl önce "Öğrenci"ydi

Ancak ÖSYM'nin resmi binasının kapısında da bir buçuk yıl önce prinç kocaman harflerle "TC Yükseköğretim Kurulu ÖĞRENCİ Seçme ve Yerleştirme Merkezi" yazıyordu.
Sonradan "ÖLÇME" sözcüğüyle yenilendi.
Yani tabeladan kalktı ama toplumsal hafızada "öğrenci" olarak kaldı.
Kurumun resmi sitesinde ÖSYS'nin açılımının da halen "ÖSYS: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi" şeklinde olması da yanılsamayı pekiştiriyor.
Hafızadaki ulusal yanılsamaya jest

Bu yanılsama, eşi bisikletle çay satarak, kendisi simitçilik yaparak iki çocuk okutan bu ailenin 60 bin lira kaybetmesine neden oldu.
"Düzeltecek" bir şey yok, ama genel bir kuralı yinelemekte yarar var.
Toplumsal hafızaya yerleşen isimler, -ister sokak adı olsun ister kurum adı- zorunlu, haklı bir neden olmadıkça değiştirilmemeli.
Keşke ÖSYM bu yanılsama nedeniyle 60 bin lira kaybeden Ural ailesinin çocuklarına burs olanağı sağlayarak, herkesi kapsama alanına çeken "tashih"ini böyle bir insani-ulusal duyuruyla düzeltse ve "Ölçme" sözcüğü hafızada yeniden kayda geçse...

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.