Google, Apple'ın tahtını sallıyor

Değeri 775 milyar dolara kadar çıkan dünyanın en değerli şirketi Apple'ın tahtı sallanıyor. Şirket 200 milyar dolardan çok değer kaybedince 477 milyar dolarlık Google, bu tahta göz dikti. İki şirket arasındaki fark bu yıl başında 64 milyar dolara kadar düştü

775 milyar dolar ile zirve yapıp dünyanın en değerli şirketi haline gelen Apple'ın tahtı sallanıyor. Kısa bir sürede 200 milyar dolar yani Türkiye borsasının değeri kadar düşüş yaşayan Apple'ın yerini Google alacak. Apple'ın en yakın takipçisi Google'ın değeri 483 milyar dolar. Aradaki fark 55 milyara kadar düştü. Son üç ayda Apple'ın hisselerinde yüzde 9 değer kaybı olurken, Google hisseleri yüzde 11 değer kazandı. 12 aylık bazda bakıldığında ise Apple yüzde 9 değer yitirirken Google yüzde 50'ye yakın değer kazandı. Apple'ın bu düşüşünde şirketin mali tabloları ve kârlılığı da etkili olmadı üstelik. Çünkü teknoloji şirketlerinin ve belki de borsanın yeni parametresi artık 'ürünler'. Apple 6S ve 6S Plus'a olan talebin az olması ve şirketin üretimi yüzde 30 kısacağı haberleri bu düşüşte etkili oldu.
TEK BAŞINA SALLADI
2015'in sonu ve 2016'nın başından bu yana değer kaybı yaşayan ABD borsaları bu düşüşün büyük bir bölümünü de Apple'a borçlu. Şirket o kadar büyük bir piyasa değerine sahip ki ABD borsasının tamamının düşüşündeki yüzde 6 onun yüzünden oldu. 2013'ten bu yana dünyanın en değerli şirketi olan ve bu koltuğu Exxon Mobil'den alan Apple'ın halihazırdaki hedef değeri 140 dolar. Akportföy Hisse Senedi Fonlarından Sorumlu Genel müdür Yardımcısı Göktürk Işıkpınar, ürün popülaritesi ve finansal tabloların birbirini takip eden bir reaksiyon olduğunu belirterek, "Şirketlerin ürün gamı ve ürünlerin kalitesi yatırımcıların yakından takip ettiği bir unsur. Çünkü ürünlerin gördüğü ilgi şirketlerin bilanço verilerini direkt olarak etkiler. Örneğin; Apple ürünlerinin 2000'li yılların başından bu yana gördüğü yüksek ilgi şirketin bilançosunu ciddi anlamda büyütmüş, bu büyüme de hisse senedi fiyatını anlamlı derecede yukarı çekmiştir" dedi. Apple'ın Asya'da tedarikçilerden gelen bazı gayriresmi haberlerle düşüşe geçtiğini belirten Işıkpınar, "Bu haberlere göre Apple tedarikçilerinin elinde iPhone stokları artmakta. Bu birikmenin sebebi iPhone penetrasyonunun pek çok ülkede doygun seviyelere gelmiş olması. Artan stoklar ve satışlardaki ivme düşüşünün Apple'ın bilançosuna olumsuz etki yaratacağını düşünen yatırımcılar Apple hisse senetlerinde satış baskısı oluşturuyor" yorumunu yaptı.
UZMAN GÖRÜŞÜ: Timur SIRT
FİLLE ZÜRAFA KAPIŞMASI
Apple'ın borsa ve marka değeri pek çok şirketi kıskandıracak şekilde büyüdü. Apple'ın asıl büyük mucizesi ürün değil, iTunes ve App Store gibi yazılım ve içerik satışı olsa da gelirlerinin yüzde 70'ini iPhone satışlarından elde ediyor. Bu da Apple'ın hiçbir şirketin ulaşamayacağı değerli ama kırılgan bir yapıya bürünmesine sebep oluyor. Bu tanım belki bir zürafanın eşsiz uzun boyuna ve kırılgan yapısına benzetilebilir. Apple gelirini çeşitlendirmek için internet değil, yine beats gibi ürün odaklı yatırıma girişti. Ancak her yıl ortalama 624 dolar ödeyerek Apple iPhone satın alan tüketici bulmak kolay değil. Apple ürün kadar reklam hizmeti, içerik ve yazılım satışına yatırım yapmalıydı. Apple'ın tahtına göz diken Google ise daha fil ayaklı bir şirket. Yaptığı küçük hatalar ona hasar vermiyor. Ürün değil, veri ve hizmet odaklı iş yapıyor. Android platformunda iş yapan bir şirketin ürünü kötü gidebilir, Google Glass başarılı olmayabilir. Ancak Google'ın genel olarak gelirleri bundan etkilenmiyor. Hatta son dönemde Google + konusundaki yenilgi bile şirketin değerinde büyük etki yaratmıyor. Şirketin reklam gelirleri büyümeye devam ediyor.
Google hisseleri geçtiğimiz yıl başından bu yana yüzde 40'a yakın değer kazanırken, Apple'da tam tersine bir düşüş var. Apple hisseleri bir yıllık süreçte yüzde 10.2 değer kaybına uğradı. Hisseler 100 dolar sınırının da altına indi. Ancak analistler hala şirketin geleceğinden ümitli. Satış gelirlerinin yüzde 70'ini cep telefonundan sağlayan şirketin yeni modellerine olan talep şirketin geleceğini de belirleyecek.
Sabah

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.