20 milyonluk rüya

İnternette en çok arananlar arasında ilk 5’te yer alan ‘rüya tabirleri’ sitelerinin günlük ziyaretçi sayısı 700 bine ulaşıyor. Tıklanma sayısındaki artışla kazançlar, 20 bin lirayı bulunca girişimcisi de bol oluyor. Uzmanlar, moda konuların peşine takılan internet ekonomimizi bu yönüyle eleştiriyor. Çünkü herkes aynı yere yığılınca, küçük yatırımcının rüyası kâbusa dönüyor.

İnternette en çok aranan kelimeler arasında ilk 5'te yer alan 'rüya tabirleri' sitelerinin ziyaretçi sayısı 700 bini buluyor. Uzmanlara göre, bu duruma dünyada sadece Türkiye'de rastlanıyor. Nevi şahsına münhasır internet ekonomimizde, rüya tabiri siteleri fazla tıklanınca girişimcisi de eksik olmuyor. Arama motorlarındaki raporlara göre, bu firma veya adreslerin ülkemizdeki sayısı bini geçiyor. Küçük bütçelerle kurulan internet sitelerinin elde ettiği gelirin 20 milyon lirayı aştığı tahmin ediliyor. Geçtiğimiz yıl 1.4 milyar lirayı bulan internet reklam pazarı haliyle birilerinin rüyalarını süslüyor. Günlük yaşamda merak ettikleriniz aynı zamanda, devasa bir ekonomi oluşturuyor.
UZMANLAR ELEŞTİRİYOR
Türk halkının çok sevdiği, rüya tabirlerine günde 10 bin ziyaretçi bile gelse, yani 700 bin kişiden pay alırsanız, bu ayda en az 2 bin lira reklam geliri demek oluyor. Ancak uzmanlar, ülkemizdeki dijital ekonominin, yenilikçilik hikayesinin eksikliğine dikkat çekerek, bu durumu eleştiriyor.
POPÜLER KELİMEYİ EKLE REKLAM VER
Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü'nde Öğretim Görevlisi İsmail Hakkı Polat, yeni iletişim ortamlarının kendi sosyal ve ticari platformunu oluşturduğunu anlatıyor. Rüya tabirleri, kozmetik ve sağlıklı yaşam gibi konuların her daim en fazla sorgulanan kelimeler içinde yer aldığını paylaşan Polat, "Bunlar aynı zamanda büyük bir sektör. Sanal girişimcilerimiz genelde ilgili başlıklardan bir site kurup, internete reklam veriyor. Sonra tıklanma ve reklam geliri elde etmeye çalışıyor. Arama motoruna 300 liralık reklam verirsiniz, popüler kelimeleri eklersiniz, sitenizi de iyi yönetirseniz, bin 500 ila 20 bin lira kazanabilirsiniz" diyor.
HAYAL GÖRMEYİN BURADA STEVE JOBS ÇIKMAYACAK
Polat, kolay para kazanma uğruna taklitçiliği eleştirerek, rüyadan uyandırmayı da ihmal etmiyor: "Bu durum hem girişimciliği etkiliyor hem de ilgili iş alanındaki gelirleri düşürüyor. Yığılma artınca, başarılı-başarısız herkes aynı kadere mahkum oluyor. Yani rüyadan kabusla uyanıyorlar." Polat'a göre, bu kültürü bir kenara bırakarak, yeni bilgiler üretmeye yönelmeliyiz. Çünkü yeni ve cesur olan, kendini büyük nehrin akıntısına bırakan her zaman kazanır. Türkiye'den 'Mark Zuckerberg, Steve Jobs' gibi isimler çıkmaması da aynı nedene bağlıyoruz. Anladığınız üzere, bizim sohbet koyulaşmayı ihmal etmiyor.
İÇERİK ÜRET PAZARLA KAZAN
İsmail Hakkı Polat, günümüzde en geçerli sermayenin bilgiyi sunmak olduğunu hatırlatıyor. 'İçerik üret-pazarla-kazan' mantığı sayesinde şirketlerin kurumsal yapılara, büyük bütçelere, ofislere ihtiyaç duymadan küçük meblağlarla hedef kitleye yöneldiklerini söyleyen Polat, internetin geleneksel medyadan bu yönde ayrıldığını paylaşıyor. Sanal dünyanın kitle içinde sizi nasıl bulduğunu da anlatıyor: "Mesela, rüya, güzellik, futbol konularını içeren bir site hazırlarsanız, anahtar kelimeler ve sosyal medya sayesinde doğrudan konunun muhatabına ulaşırsınız. Genele hitap etmiyor, genelin içinde seni buluyor, sen de onu."
HERKESİN YAPTIĞI İŞİN PEŞİNE DÜŞMEK OLMAZ
Dijital Araştırmalar Derneği Başkanı Gökhan Yücel, "Başarısız olmayı hazmedeceksin, yükselmek esastır, unvan lazımdır gibi unsurları terk edeceksin. Çünkü dijital girişimcilik bunları by-pass eder" sözleriyle farklı bir pencere açıyor. Herke-sin yaptığı işin peşine takılıp, 'biz de biraz pay alalım' mantığını internet ekonomisinin en önemli sorunu olarak görüyor. Yücel, 'içerik, özgünlük' diyor ve ekliyor: "İnsanlar ufak ticari kazançlara razı oluyor, bu bir tercih, sorun yok. Ancak özgünlük ve farklılık olmayınca, bizim tekno parkların, AR-GE merkezlerinin çok önemi kalmıyor, tabeladan ibaret oluyor. Yenilikçilik adına ne yazık ki ciddi şeyler çıkmıyor."
HAYIRDIR İNŞALLAH!
Öyle görünüyor ki, ilk 6 ayda memleket rüyasında; ÖSYM, Pepe, Gangnam Style, İŞKUR ve Ankara'nın Bağları'nı görmüş, sabahına gitmiş Google'da aramış. Çok şükür biz de yattığımız rüyadan, yakalamışız gündemi. Her haftaki mesleklerle İŞKUR ve ÖSYM'nin kulağını çınlatmış; çizgi filmcilerde Pepe'yi, radyocularda Gangnam'ı konu etmişiz. Ninelerimizin deyimiyle 'bi tarafımız açıkta kalmış' sadece Ankara'nın Bağları'nı unutmuşuz. 2015 bitmedi okuyucu, onu da yaparız evelallah. Hem de güle oynaya.
RÜYA TABİRLERİ SİTELERİ 'TIK' PEŞİNDE
IAB (Interactive Advertising Bureau) Türkiye'nin paylaştığı verilere göre, 2014'te Türkiye'de dijital reklam geliri, önceki yıla oranla yüzde 20.5 oranında artış göstererek 1.41 milyar TL'ye ulaştı. Arama motoru reklamcılığı ise 733 milyon dolar ile bu rakamın yarıdan fazlasını oluşturdu. Oranlar, kategoriye ve içeriğe göre değişse de Türkiye'de ortalama her 200 ziyaretçi için 1 TL reklam kazancı elde ediliyor. 2014 ve 2015'in ilk yarısında Google'da en fazla; rüya, ÖSYM, altın fiyatları, İŞKUR, Pepe, e-okul ve Ankara'nın gibi başlıklar aranmış. İşte bunu görenler, ek kazanç isteyenler, komşudan duyanlar, sanal ekonominin arka sokaklarına tezgah açıyor. En kısa yol ise, internette en çok aranan kelimelere başvurmak oluyor. Peki ama rüya siteleri ne yapıyor? Aslında sadece basit bir şekilde kelimelerin ne anlama geldiğini söylüyor. Yorum dediğiniz şey ise, ilgili
kodları yani kelimeleri bir araya getirerek size mantıklı belki de mantıksız bir yorum yapılması. Gerisini size bırakıyor.
Yeni Şafak

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.