Instagram’la ‘s-ticaret’ dönemi

Türkiye’de 3 milyondan fazla kullanıcısı bulunan Instagram bir süredir küçük girişimciler tarafından bir satış kanalı olarak kullanılıyor. Like2buy gibi yeni uygulamalar satışı kolaylaştırıyor. Kurumsal şirketler de bu platformdan satışa başladı…

CEYHAN KONUK / PARA - 2012 yılında Facebook tarafından 1 milyar dolara satın alınmadan önce toplam kullanıcısı 27 milyon olan Instagram, 2014 sonu itibari ile dünya genelinde 300 milyondan fazla kullanıcıya ulaştı. Özellikle hafta sonları günde yaklaşık 40 milyon fotoğraf paylaşılan platformun Türkiye'de ise 3 milyonu aşkın kullanıcısı bulunuyor. Instagram son dönemde sosyal mecra olmanın ötesinde bir e-ticaret kanalı olarak karşımıza çıkıyor. Dünya çapında 110 milyon kişinin Instagram üzerinden alım satım yaptığı tahmin ediliyor.
İşte bu nedenle, Instagram ve Facebook gibi sosyal medya siteleri üzerinden yapılan satışları tanımlayan 's-ticaret' kavramı Türkiye'de de son dönemde yaygınlaşmaya başladı. Özellikle Instagram bu anlamda en çok kullanılan alanlardan biri haline geldi. Bugün Türkiye'de bulunan 3 milyon Instagram kullanıcısının 100 bine yakınının s- ticaret yaptığı tahmin ediliyor. En dikkat çekici olan ise önceleri çoğunlukla bireysel kullanıcılar tarafından tercih edilen Instagram üzerinden s-ticaretin son dönemde büyük şirketlerin de etkinliği olmaya başlaması…
İLK UYGULAMA LIKE2BUY
Öte yandan kurumsal şirketler için Instagram'dan alışverişi kolaylaştıran yeni uygulamalar da hayata geçiyor. Bunlardan ilki, geçtiğimiz yıl Ağustos ayında uygulamaya başlanan Like2buy. Instagram'ın desteklediği sistem şirketlere Instagram üzerinden satış yapma imkanı tanıyor. Like2buy özelliğiyle Türkiye'de henüz çok yeni tanıştı. Şubat ayından beri Boyner Mağazacılık, Beymen ve Mavi Instagram'ın bu yeni özelliğini kullanıyor. Ancak Türkiye'de Instagram kullanımının yaygınlığı göz önünde tutulduğunda, bu sistem üzerinden markaların s-ticaret oranının önümüzdeki dönem artacağını tahmin etmek zor değil.
Peki, sistem nasıl çalışıyor? Llike2buy, kullanıcılara firmaların Instagram hesaplarında paylaştığı ürün görsellerine tıklayarak beğendikleri ürünü firmanın sitesinde kolayca bulup, satın almalarını sağlayan bir platform. Instagram'dan farklı olarak ücretli olan bu sistem, kullanıcıları markanın e-ticaret sitesine yönlendiriyor. Yani fazladan yeni bir sistem kurmaya gerek kalmadan, Instagram hesabıyla e-ticaret sitesini birbirine bağlıyor.
INSTAGRAM'A ÖZEL İLETİŞİM GEREKİYOR
Pazarlama uzmanı Güventürk Görgülü'ye göre, önümüzdeki dönem Like2buy benzeri uygulamaların sayısı giderek artacak. "Yakın gelecekte Instagram'ın daha etkili bir alışveriş ortamı haline gelmesine tanık olacağız" diyen Görgülü, markaların buraya özel bir dil geliştirmeleri gerektiğini savunuyor ve sözlerine şöyle devam ediyor:
"Instagram'da özel görsel dil veya ifade biçimleri geliştirmek gerekiyor. Şimdiye kadar değişik mecralarda görsellik önemli olsa da görselin sözle dengelenmesi veya tamamlanması mümkündü. Instagram'da ise söz çok geri planda ve çok sınırlı kullanılabiliyor. Bu nedenle burada satış yapmak isteyen markalar kendilerine özgü bir görsel ifade biçimi geliştirmek zorunda." Henüz bu konuda yolun çok başında olduğumuzu belirten Görgülü, deneme yanılma çabalarının uzunca bir süre devam edeceğini de ekliyor.
BUNLARA DİKKAT!
Güventürk Görgülü markalara Instagram satışı konusunda önemli tavsiyelerde bulunuyor: "Bu tür ortamların bilinçsiz kullanımı markalara yarardan çok zarar verebiliyor. Küstahlık, sakillik, yanlış zamanlama, agresif davranışlar ve benzerleri her sosyal ortamda olduğu gibi markalar için büyük tehlike. Eğer Instagram'da doğrudan satış yapan bir marka iseniz ödeme seçenekleri konusundaki fazladan zorlukları da göze almanız gerekir. Teslimat ve ödeme konusunda yeterince hassas davranmazsanız tüketiciyi kızdırıp küstürmeniz de mümkün. Instagram size ait bir e-ticaret sitesi gibi sizin kurguladığınız ve tüketiciyi kolaylıkla yönlendirebileceğiniz bir ortam değil. Bu nedenle çıkan zorluklara hazırlıklı olmanız ve tüketicide bir mağduriyet duygusu yaratmamanız gerekir. Bu tür ortamlarda tüketiciyle aranızdaki güveni zedelemeniz; kaş yapayım derken göz çıkarmanız da mümkün. Yani markanızın vaatlerinin arkasında kendi mağazanızda veya e-ticaret sitenizde durduğunuzdan daha sağlam durmanız gerekebilir."
GELECEK 'ALL-LİNE'DA
Boyner Büyük Mağazacılık şubat ayından beri Instagram'ın Like2buy özelliğini kullanarak satış yapıyor. Boyner Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Mehtap Alp, kullanıcıların daha önce sisteme aşina olmamasına rağmen kısa sürede çok ilgi gösterdiklerini söylüyor. Instagram satışlarının tüm kanallardan satışı destekleyecek çok önemli bir unsur olduğunu söyleyen Alp sözlerine şöyle devam ediyor:
"Koşulsuz müşteri memnuniyetini ilke edinmiş bir marka olarak müşterilerimize her kanaldan en hızlı şekilde hizmet vermeye önem veriyoruz. Müşterilerimizin ilham aldığı bir görselden ürünlerimize hemen ulaşmasını sağlamak bunun için önemli. Geleceği 'ne online ne offline, ikisinin bir arada olduğu all-line' olarak açıklıyoruz."
Alp, Instagram'da Like2buy özelliğini kullanan iki farklı kitle olduğundan bahsediyor. Bunlardan birincisini, halihazırda var olan mağaza ve e-ticaret müşterileri; ikincisini ise modayı ve yenilikleri takip eden, teknolojinin verdiği rahatlığı benimsemiş ve hayatında büyük yer ayırmış, mobil uygulamaları üçüncü eli gibi gören Instagram kitlesi olarak tanımlıyor.
Boyner yakın zamanda ayrıca Youtube üzerinden de bir satış kanalı oluşturdu. Mehtap Alp bu sistemle ilgili ise şu bilgileri veriyor: "YouTube'un yeni özelliği Infocard da kullanıcılara izledikleri video üzerindeki ürünleri satın alma imkanı sunmaya başladı. Infocard'ı Türkiye'de ilk kullanan marka olan Boyner, müşterilerine pratik bir alışveriş kanalı daha sunmuş oldu. YouTube'da yayınlanan Boyner tanıtım videolarının sağ üst köşesinde yer alan 'i' ikonunu tıklayanlar, görüntüdeki ürünlere kolayca ulaşıp satın alabiliyor."
"PAYI YÜZDE 5'LERE ÇIKACAK"
Mavi de şubat ayından bu yana Instagram'da alışverişe imkan tanıyan Like2Buy uygulamasını kullanıyor. Sosyal medyayı aktif olarak kullanan marka, 15 farklı sosyal medya platformu üzerinden her gün yaklaşık 2.5 milyon kişiyle iletişime geçiyor. Instagram'ın özellikle de moda dünyası için en önemli sosyal mecralardan biri olduğunu savunan Mavi Pazarlama Direktörü Serpil Berkan, buradan hareketle Like2Buy uygulamasını kullanmaya karar verdiklerini anlatıyor.
"Mavi stilini Instagram'da etkili biçimde yansıtabilmek, Mavi'de çeşit, moda, yenilik var mesajını en hızlı şekilde aktararak 'lifestyle marka' algısını güçlendirmek gibi hedeflerimiz zaten vardı. Şimdi de bu ortamı satışa dönüşü olan bir kanal olarak yönetmenin heyecanını yaşıyoruz" diyen Berkan, orta vadede bu kanalın online alışveriş trafiğini artırmasını ve trafik içindeki payın yüzde 5'lere çıkmasını beklediklerini dile getiriyor. "Fakat her zaman olduğu gibi en önemli hedefimiz, buradan önemli bir içgörü elde etmek ve çalışmalarımızı bunlar doğrultusunda şekillendirebilmek" diye ekliyor. Berkan, Instagram'daki hedef kitleyi ise, "Modayı ve trendleri yakından takip eden, güncel, görüş ve önerilerini paylaşmayı seven, genç, özellikle de 18-35 yaş arası kadınlar" olarak tanımlıyor. Mavi'nin bugün 200 bine yakın Instagram takipçisi bulunuyor.
S-ticaret ne demek?
Instagram ve Facebook gibi sosyal medya siteleri üzerinden yapılan ticari satış faaliyetleri 's-ticaret' (sosyal ticaret) olarak adlandırılıyor. Yaygınlaşması yeni olsa da, kavramın ilk kullanıldığı tarih 2005 yılı. Kavramı ilk olarak Yahoo!, siteyi kullananların ürün değerlendirme, tavsiye ve bilgi paylaşımı yapmalarını sağlayan online alışveriş kolaylıkları olarak kullanmıştı. Kavram son yıllarda bugünkü içeriği ile tanımlanır oldu.
Ömer ARIKAN / T-Soft Proje Yöneticisi
"S-ticaret giderek profesyonelleşiyor"
Son bir yıldır amatör olarak Instagram'ı kullanarak kıyafetlerini, kombinlerini, kendi yaptığı takıları, sabunları vs. satan, sipariş alan ve gelir elde eden yüzlerce kişi var. Bunların çoğunluğunu kadınlar oluşturuyor. Instagram'ı kullanarak s-ticaret yapan kadınlar gerek tahsilat gerekse sitenin sınırladığı bazı konular nedeniyle zorluklar yaşıyorlar. Bu nedenle internet üzerindeki ticareti sağlıklı bir şekilde devam ettirmek isteyenler e-ticaret kulvarına adım atmak için artık yavaş yavaş profesyonel destek almaya başlıyor. Sosyal medyayı kullanarak ticaret yapanlar e-ticaretin kendilerine sağladığı özgür dünyada çok daha başarılı oluyorlar. Instagram'dan hobi olarak başlayan bu satışlar, ticari girişim haline dönüşmekte ve kredi kartıyla, kapıda ödemeyle profesyonel olarak satış yapan e-ticaret siteleri halini alıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.