Son dakika: Merkez Bankası enflasyon hedefini düşürdü

Merkez Bankası Başkanı Murat Uysal yılın 3. enflasyon raporunu açıkladı. Merkez Bankası, 2019 yıl sonu gıda enflasyonu tahminini yüzde 14.3'ten yüzde 13.9'e çekerken, gıda enflasyonu tahminini de yüzde 16'dan yüzde 15'e indirdi.

Merkez Bankası Başkanı Murat Uysal yılın 3. enflasyon raporunu açıkladı.
Uysal, Merkez Bankası'nın yıl sonu enflasyon tahmininin 0,7 puan düşürülerek yüzde 13,9'a çekildiğini duyurdu.

2020 tahmini yüzde 8.2, 2021 tahmini ise yüzde 5.4 olarak belirlendi.

Uysal'ın açıklamaları şöyle:

Türkiye'nin ülke risk primi haziran ortalarından bu yana geriledi. Piyasa faizleri tüm vadelerde geriledi. Kredi büyümesi 2. çeyrekte zayıf görünüm izledi. 2. çeyrekte iktisadi faaliyetteki toparlanma ılımlı şekilde devam etti.
Döviz kuru gelişmelerine paralel olarak TL'nin ima edilen kur oynaklığı mevcut rapor döneminde azaldı. Enflasyon üzerindeki birikimli döviz kuru etkisi azaldı. Özellikle işlenmemiş gıda enflasyonu beklenenden olumlu seyretti. İşlenmemiş gıda grubunda sebze fiyatlarındaki belirgin düşüş ön plana çıktı. Temel mal gurubundaki düşüş devam ediyor. Enflasyon görünümünde talep kaynaklı aşağı yönlü riskler var.

Enerji fiyatları yıllık enflasyonu döviz kurundaki yükselişe karşın petrol fiyatlarındaki gerileme ve şebeke suyu gibi yönetilen yönlendirilen kalemlerdeki fiyat düşüşlerine bağlı olarak geriledi. Hizmet enflasyonu sınırlı bir düşüş kaydetmekle birlikte yüksek seviyesini korudu.
Yıllık enflasyondaki azalışta gıda, temel mal ve enerji grupları başlıca sürükleyici oldu. Fiyatlama davranışına dair göstergeler bu dönemde bir miktar yukarı yönlü seyir izlese de arz yönlü faktörler ve ithalat fiyatları enflasyon görünümünü olumlu etkilemekte. Dış dengedeki iyileşme hızlı bir şekilde devam ediyor. Net ihracattaki olumlu seyrin süreceğini öngörüyoruz.
TL'deki değer kaybı başta işlenmiş gıda kalemleri başta olmak üzere belirli ürünlerdeki belirlenmiş fiyatlanma ayarlanmaları ve hizmet grubundaki görünüme bağlı olarak fiyatlama davranışına dair göstergeler 2, çeyrekte bir miktar yukarı yönlü seyir izledi. Ancak arz yönlü faktörler ve ithalat fiyatları yıl sonu enflasyon görünümünü bir önceki rapor dönemine kıyasla olumlu etkiledi.

ENFLASYON TAHMİNİN İNDİRDİK
Enflasyon tahminini yüzde 13,9'a indirdik. 2020 yılına ilişkin enflasyon tahmininde herhangi bir değişikliğe gitmedik

İkinci çeyrekte tüketici enflasyonunun nisan enflasyon raporunda tahminlere kıyasla 2,9 puan aşağıda gerçekleşmesinin ve önümüzdeki dönemde enflasyonun ana eğiliminde beklediğimiz gerilemenin yıl sonu enflasyon tahmini üzerindeki düşürücü etkisini 0,6 puan olarak öngörüyoruz.

2019 yılı gıda enflasyonu varsayımındaki düşüş enflasyon tahminini 0,2 puan aşağı çekti. Alkol ve tütün ürünlerine uygulanan ÖTV artışı 2019 yılı enflasyon tahminimize 0,2 puan katkıda bulunuyor.

DÜŞÜŞ SÜRECİNİ DESTEKLEYECEK
Enflasyonun orta vadede yüzde 5.0 düzeyinde istikrar kazanacağını tahmin ediyoruz. İktisadi faaliyetteki ılımlı seyir enflasyondaki düşüşü destekleyecek. Gıda enflasyonunun enflasyondaki düşüş sürecini destekleyeceğini tahmin ediyoruz. Ancak bir önceki rapor dönemine göre yukarı yönlü güncellediğimiz çıktı açığının 2020 yıl sonu tahminini 0,3 puan yukarı çekeceğini öngörüyoruz.

Yılın geri kalanında maliye politikasının para politikası ile eş güdüm halinde fiyat istikrarı ve makro ekonomik dengelenmeye odaklı olarak belirleneceğini varsaydık. 2019 yılında enflasyondaki düşüşe en belirgin katkının TL'deki göreceği ılımlı seyirle döviz kuru kaynaklı birikimli etkilerin azalmasından gelmesini bekliyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.