Trump'ın dolar tehdidi ters tepti

ABD Başkanı Donald Trump, tehdit mekanizması kullandığı dolar ve kur savaşı ile küresel olarak ipleri eline geçirme hamlesi ile kaybeden taraf mı oldu? Sabah Gazetesi yazarı Kerem Alkin bugünkü yazısında doların tarihin akışı içerisinde bu tür hamleler ve sonrasındaki durumunu ele aldı. İşte ayrıntılar...

İngiliz Sterlini'nin tahtına 1925'ten itibaren göz diken ABD Doları, 1944'te Bretton Woods uluslararası para sistemiyle 'kapitalizmin yeni gözdesi' olmasıyla, dünya merkez bankalarının uluslararası rezervlerin yüzde 77'sini oluşturan döviz rezervlerinin yüzde 85'ine hâkim olmayı bildi. Ancak, Soğuk Savaş'ın son 12 yılı dolara yaramadı ve 1991'de rezervlerdeki ağırlığıyüzde 46'ya kadar düşmüştü.

Soğuk Savaş'ın bitişi, ABD'yi küresel 'ekonomi-politik'te 'tek kutup' olma noktasına taşıdı ve 'tek kutuplu' bir dünyada oluşturulacak 'yeni dünya düzeni' yine 'Doların İmparatorluğu'nda yürümeliydi.

ABD kendi parasının küresel rezervlerdeki ağırlığını yeniden yüzde 72'ye çıkarmayı başardı. Ancak, 2008 küresel finans kriziyle, doların prestiji sarsıldı ve 2012'de dünya merkez bankalarının rezervlerinde payı yüzde 60.2'ye geriledi. Doların rezervlerdeki payı 2014'te yüzde 64.6'ya yükselmiş olsa da, bugün yeniden 62.5'e gerilemiş durumda.

Yani, Trump Yönetimi ve Hazine Bakanı Mnuchin'in ticaret ve kur savaşlarıyla, doları bir 'tehdit mekanizması' olarak kullanması ters tepmiş durumda.
KEREM ALKİN'İN YAZISININ TAMAMNI OKUMAK İÇİN TIKLAYIN

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.