Tesettür mayoları 'haşema'lar renklendi ve çeşitlendi

Mütedeyyin kesimin tatil yapmaya yönelik artan ilgisi tesettür mayo sektörünü büyüttü. Sektörde 10 olan firma sayısı bugün 150’yi buldu. Türkiye bu alanda dünyaya öncülük ediyor. İhracat yapıyor. Sektörün yeni sezon modelleri hazır…

Yaz geliyor. Plaj ve havuz sezonu yakında açılacak. Şimdiden otel rezervasyonları yapılmaya başladı bile. Türkiye turizm konusunda oldukça iddialı bir ülke. Kıyıları cennet koy ve plajlarla dolu. Türk insanının tatil yapmaya yönelik artan ilgisi muhafazakar kesim tarafından da paylaşılıyor. Bu nedenle tesettür mayo pazarı hızla büyüyor. Bu tür mayolar uzun yıllar genellikle tek renk ve çok sade idi; günümüzde ise renklendi ve çeşitlendi. Artık birbirinden güzel tasarımları bulmak mümkün. Bazı firmalar yurtdışında defile yapacak boyuta bile geldiler. Örneğin, tesettür mayo markası Mayovera'nın ürünleri gelecek aylarda Londra'da defileyle tanıtılacak.
EDA GEZMEK / eda.gezmek@paradergi.com.tr
Deniz tatili son yıllarda mütedeyyin kesim tarafından da rağbet görüyor. Bunda peş peşe açılan bu kesime yönelik otellerin etkisi büyük. Alternatif tatil yerleri artınca mütedeyyin aileler için deniz ve havuz mayoları üreten şirket sayısı da arttı. 25 yıl önce bir elin parmaklarını geçmeyen firma sayısı bugün 150'yi buldu. Mayo sektörü içinde tesettür mayo kendine özgü bir piyasa oluşturmuş durumda. Sektör çok eski olmadığı için bu piyasadaki firmalara ve yaptıkları üretimin miktarına dair somut veriler henüz mevcut değil.
Tesettür mayo segmenti sadece Türkiye'de değil dünyada da endüstri içerisinde küçük bir pazar payına sahip. Global mayo pazarının 2015 yılında 17.6 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Tesettür mayo segmentinin ne kadarlık bir büyüklüğe sahip olduğuna ilişkin elde güvenilir herhangi bir veri yok. Öte yandan, Türkiye'nin bu alanda lokomotif ülke olduğu tüm dünyaca kabul ediliyor. Türkiye'deki üreticiler başta Almanya, Fransa, Fas olmak üzere pek çok ülkeye ihracat yapıyor.
SEKTÖRE İLK GİREN FİRMA
Sektörün en eski ismi Haşema. Firmanın sektör üzerindeki etkisi büyük; hatta tesettür mayo sektöründe "Haşema" ismi ürünün jenerik ismi haline gelmiş durumda. Sektörle ilgili değerlendirmelerde bulunan Haşema Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Şahin, yılda 300 bin adedin üzerinde tesettür mayosu satıldığını tahmin ediyor. Satış rakamlarının her yıl arttığını söyleyen Şahin, piyasanın büyümeye devam edeceğini belirtiyor. Sektörün deneyimli ismi olan Şahin, şu değerlendirmeleri yapıyor: "Haşema markamızla biz yılda 70 bin adet satış yapıyoruz. Mağazalaşmaya da başladık. Şu anda dört mağazamız var. Ama birçok satış noktasında müşterilerimize ulaşıyoruz. Mağazalarımızda sadece Haşema mayo değil deniz aksesuarları, tesettüre uygun çeşitli spor kıyafetler de satılıyor. Yurtdışında da mağaza açma düşüncemiz var. Malezya ve Endonezya'yı inceliyoruz."

TASARIMLARA GENÇ ELİ DEĞDİ
Dünyada bu sektöre ilk giriş yapan ülkenin Türkiye, Haşema'nın da ilk giren firma olduğunu vurgulayan Şahin, bu işin teknolojisinin de firmalarıyla birlikte geliştiğini belirtiyor. "Tüketicinin tercihini, ürünün fonksiyonelliğini biliyoruz ve değişen taleplere yeni cevaplar üretiyoruz. Bu işin teknolojik öncülüğünü Türkiye ve Haşema firması yapıyor" diyen Şahin, kumaşından kalıbına, kumaşın çabuk kurumasından klora, deniz tuzuna, güneşe ve kuma göre hassasiyetinin ayarlanmasına kadar her şeyin kontrol edilmesi gerektiği bilgisini veriyor.
Haşema markası bayilik gibi "bağlayıcı" bir işe girmiyor. Ürün vermede seçici davranıyorlar. Sadece belirli kriterlere göre mağazalara ürün temin ediyorlar. Şahin, "Mağaza büyüklüğü, mağaza temizliği, hangi ürünlerin satıldığı bizim için önemli. Mesela erkek ürünleri satan bir mağazaya veya tuhafiyelere ürün vermiyoruz" diyor. 90'lı yıllardan beri moda sektöründe olan firmaya bu yıl genç tasarımcıların eli değmiş. Gençlere Haşema'yı sevdirmek ve onlar tarafından giyilmesini daha cazip hale getirmek için dinamik tasarımlar hazırlanıyor. Bu yılın Haşema marka mayoları Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi mezunu iki genç tasarımcı tarafından hazırlanmış.
İHRACATA DÖNÜK ÇALIŞIYOR
Tesettür mayo konusunda öne çıkan firmalardan biri de Ranuna Tekstil. 2002 yılında sektöre giren şirketin sahibi Ömer Korkmaz, Türkiye'deki kumaş kalitesinin ve ürün çeşitliliğinin iyi olduğunu belirterek, "Türkiye özellikle tasarım konusunda çok başarılı. Ürün çeşitliliği de diğer ülkelerdeki üreticilerden çok iyi. Hem tasarım hem de çeşitlilik Türkiye'deki üreticileri öne çıkarıyor" diyor. Firma iç piyasadan çok ihracata dönük çalışıyor. Üretiminin yüzde 80'ini ihraç eden Ranuna Tekstil'in yıllık satışı 50 bine yaklaşmış durumda. Ortadoğu ve Avrupa pazarına toptan satış yapıyor. Coğrafyalar farklılık gösterdikçe mayoların kalıpları da değişiyor. Mesela Nijerya'da fiziksel yapı farklı olduğu için oraya özel üretim yapıyorlar.
Dünyadaki yenilikleri de Türkiye'ye getiren firma yaklaşık altı yıl önce su tutmayan likralı kumaşı Türkiye'ye getirerek üretim yapmış. Her ürünün hedef kitlesi farklı. Örneğin, sözünü ettiğimiz likralı kumaşlar daha kaliteli ve pahalı; bu nedenle A+ müşterilere hitap ediyor. Korkmaz, tesettür mayo üretiminin yanı sıra tesettür eşofman üretimi üzerine de yoğunlaştıklarını söylüyor.
LONDRA'DAKİ DEFİLEDE TANITILACAK
Sektörde daha butik ve özel tasarımlar yapan firmalar da mevcut. Sektöre üç sene önce giren Mayovera bunlardan biri. Firmanın sahibi Ayça Makbule Türe, sektöre giriş sebeplerini "Tesettür mayo modellerinin zamanın gerisinde kalması, kadınların isteklerine cevap verecek şekilde tasarlanmamış olması" olarak tanımlıyor. Türe, "Kumaş ve dikim kalitesi, muntazam kalıpları ile tarzımızı yansıtan tasarımlara her zaman ihtiyaç var. 2015'de leopar desenler, pul işlemeli mayoların yer aldığı ilk koleksiyonumuzla, sektörde fark edilmemiz çok uzun sürmedi" diyor.
Firma, özel tasarım ve butik üretimiyle, dünyanın farklı ülkelerindeki butiklere toptan satış yapıyor. Gelen talepleri karşılamak için üretim kapasitesini artırıyor. İspanya'nın ünlü zincir markası El Corte Ingles'e de ürünlerini veren firma aynı zamanda internet üzerinden online satış da yapıyor. Türe, tüm dünyada tesettür giyim sektörünün çok iyi yerlere geleceğine inandığını belirterek, "Yıllarca göz ardı edilen kesime en güzel şekilde hizmet verenler kazanacak. Türkiye'de de son yıllarda, yeni muhafazakar otellerin açılması, ailesi ile arzu ettiği şekilde tatil yapmak isteyenlere çok güzel seçenekler sunuyor ve bu tesettür mayo satışlarına katkı sağlıyor" diyor.
Markanın tasarımlarının tamamı Töre'ye ait. "Su damlacıklı" ve "pul işlemeli" modeller geçen yıllarda beğeni aldığı için bu sezona da onlarla giriş yapacaklar. Mayovera markasının 2017 koleksiyonu, 15 Nisan'da, Londra Modest Fashion Week'de yapılacak defile ile tanıtılacak.
"SEGMENT HIZLI BÜYÜYOR"
Tesettür giyiminde bir boşluk olduğunu düşünüp sektöre giren Emayo şirketi sahibi Tekin Çetin, tesettür giyimindeki büyümenin çok hızlı olduğunu iddia ediyor ve bu iddiasını Dagi ve Pierre Cardin gibi bu alana yönelik ürünleri olmayan markaların da tesettür mayo üretimine başlaması ile temellendiriyor. Çetin, bu segmentin hızla büyüdüğünü söylüyor.
Emayo toptan satış yapıyor, dolayısıyla mağazaları yok. Üretiminin yüzde 25'ini ihraç eden firma en çok Fas ve İspanya gibi ülkelere ürünlerini gönderiyor. Türkiye pazarındaki satışları ise yıldan yıla değişiyor. Temmuz 2016'da yaşanılan darbe girişimi sezonu etkilemiş. Çetin, 2016 yılında sadece 15 gün çalıştıklarını ifade diyor. Bu sezon jileli taytlı iki parçalı modeller sezonda öne çıkıyor. Emayo tasarımcısı Ünzile Çetin ise bu modeli doreli yaldızlarla süsleyerek müşterilerin beğenilerine sunuyor.
"ORTADOĞU'NUN ADİDAS'I"
Öztoklar Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı İsmet Tok, "İslami oteller artıyor bu da tesettür mayosunun kullanımının artmasını sağlıyor. Tesettür mayoyu sadece tesettürlü kadınlar değil, denizde veya havuzda mayo giymek istemeyen daha kapalı tasarımlar giymek isteyen kadınlar da tercih ediyor" diyerek sözlerine başlıyor. 1973'ten beri tekstil piyasasında olan Öztoklar Tekstil Adasea markası altında 2000 yılında tesettür mayo sektöründeki boşluğu görüp üretime başlamış. Öztoklar, Adasea'dan sonra Tesmay ve son dönemde Seamay markasını da bünyesine katmış. Üç marka da farklı bütçelere hitap ediyor. Firmanın üçüncü kuşağını temsil eden Tok, pazarın büyüdüğünü ve yıllar önce tesettürlü bir kadın aldığı mayoyu beş yıl kullanırken, şimdi aynı sezon için birkaç mayo alan tüketicilerin olduğunu söylüyor.
Tok, "Dört tasarımcıyla çalışıyoruz, herkesin yaptığı ürünü yapmamaya çalışıyoruz. 150'nin üzerinde model ve her modelin 10 rengi var. Likralı modellerimiz çok talep görüyor. Kumaşlarımızı İtalya'dan ithal ediyoruz" diyor. Şirketin mağazası yok. 81 ildeki satış noktalarına toptan ürün satışı yapıyor. Üretiminin yüzde 50'sini ABD, Fas, Cezayir, Mısır gibi ülkelere ihraç ediyor. Tok, Ortadoğu'daki müşterilerinin, "Türkiye'de Adidas, Nike gibi markalar nasılsa, burada da sizin markanız öyle değer görüyor" dediğini aktarıyor. Tesettür mayo, eşofman ve en son ferace üretimine başlayan Adasea önümüzdeki dönemde Fatih'te bir mağaza açmaya hazırlanıyor.
"FULL LİKRALI" TERCİH EDİLİYOR
Tesettür mayoda baskılı ve desenli modeller kadar düz renkler de çok satılıyor. Adab Mayo'nun sahibi Cemal Çölgeçen "Tesettürlü kadınlar genelde iç göstermeyen koyu veya çok dikkat çekmeyen renkler tercih ediyor. Burada önemli olan kumaşın su tutmaması ve çabuk kuruması". Pazarda en çok tercih edilen modeller ise "full likralı" tabir edilen modeller. Bunun sebebi bu kumaşların su tutmaması ve çok kısa bir sürede kuruması.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.