Mücevher ihracatında ramazan durgunluğu

Mücevher İhracatçıları Birliği (MİB) Başkanı Ayhan Güner, başarılı bir fuar dönemi geçirdiklerini, Hong Kong'dan ABD'ye kadar pek çok ülkeye ihracatın ciddi oranlarda arttığını ancak İran ve Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) gibi en önemli ihracat pazarlarında ramazan nedeniyle siparişlerin durgunlaştığını belirtti.

MİB tarafından açıklanan 2016 Mayıs ayı verilerine göre, Mayıs 2015'te 344 milyon dolar olan mücevher ihracatı, geçen ay yüzde 49,4 düşerek 173,9 milyon dolara geriledi. Mücevher ihracatı, mayıs ayında bir önceki aya kıyasla da yüzde 30,3 azaldı.

"İRAN PAZARINDAKİ DARALMA RAMAZAN AYI ÖNCESİNDE YÜZDE 74,8'E ULAŞTI"

Türkiye'nin toplam mücevher ihracatından 48,9 milyon dolar ile yüzde 28,1 pay alan İran pazarındaki daralma, ramazan öncesinde yüzde 74,8 olarak gerçekleşti. 30,7 milyon dolarlık ihracat ile toplam pazardan yüzde 17,7 pay alan BAE'ye yapılan ihracat da yüzde 43,6 geriledi. En çok ihracat yapılan ülkelerden ABD ise 19,3 milyon dolar ile toplam mücevher ihracatından yüzde 11,1 pay aldı. Mayıs ayında ABD'ye ihracat yüzde 38,9 arttı.

Hong Kong'a yapılan ihracat yüzde 85,1 artış göstererek 8,5 milyon dolar oldu. İsrail'e ihracat yüzde 30,4 yükseldi ve 6,6 milyon dolara çıktı. Romanya'ya ihracat yüzde 121,6 artışla 2,1 milyon dolara ulaştı. Yüzde 26 gerileyen Irak'a ihracat 9,3 milyon dolara düştü. Libya'ya yapılan ihracat yüzde 78,3 azalarak 900 bin dolara, Kırgızistan'a yapılan ihracat yüzde 42,2'lik düşüşle 2,2 milyon dolara geriledi.

Bu dönemde, mücevher ihracatının yüzde 59'unun gerçekleştirildiği Orta Doğu pazarına yüzde 62 azalışla 102,7 milyon dolar ihracat gerçekleştirildi. 23,8 milyon dolar ihracat yapılan AB ülkeleri yüzde 7,3 düşüşle toplam mücevher ihracatından yüzde 13,7 pay aldı. Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi'ne ihracat ise yüzde 28,7 artışla 22,5 milyon dolar oldu.

"DİĞER PAZARLARDAKİ ARTIŞ DAHA SERT BİR DÜŞÜŞÜ ÖNLEDİ"

Açıklamada görüşlerine yer verilen MİB Başkanı Güner, geleneksel pazarlarda başta ABD olmak üzere artışın sürdüğünü ancak ramazan ayı nedeniyle zaten sıkıntılı olan Orta Doğu pazarının durgunlaştığını vurguladı.

Güner, rakamlar analiz edildiğinde ciddi bir düşüş gözlemlendiğinin altını çizerek, şunları da kaydetti:

"Başarılı bir fuar dönemi geçirdik. Hong Kong'dan ABD'ye kadar pek çok ülkeye ihracatımız ciddi oranlarda arttı. Ancak İran ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi en yüksek ihracat yaptığımız pazarlarda ramazan ayı nedeniyle siparişler durgunlaştı. Ramazan ayında İslam ülkelerinde mücevher tüketimi çok düşüyor. Düğün, toplantı yapılmıyor ve bu da doğal olarak bizleri etkiliyor.

Bu nedenle MİB olarak sürekli yeni pazarlar üzerinde çalışıyoruz. İhracatımızı daha fazla pazara yaymak ve her pazardaki ihracat rakamlarını da daha yukarı çekmek zorundayız. Pazar çeşitlenmesi, tüm elmasları aynı sepete koymayacağımız için risk yönetimi açısından şart. Mevcut durumu analiz ettiğimizde eğer pazar çeşitlenmesi sağlamasaydık bu düşüş çok daha yüksek olacaktı, diğer pazarlardaki artış daha sert bir düşüşü önledi."
AA

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.