1 günlük kayıp: 82.000.000.000

Koalisyonun adı bile piyasaları alt üst etti. Siyasi istikrarsızlık kabusu yıllar sonra tekrar hortlayınca, ekonomi alabora oldu. Seçimden sonraki gün kur, faiz ve borsanın 1 günlük zararı 82 milyar liraya ulaştı

Seçim sonuçlarının koalisyona işaret etmesi, piyasaların 2002'den bu yana unuttuğu 'siyasi istikrarsızlık' kabusunu tekrar canlandırdı. Buna paralel kur ve faiz artışı ile borsadaki düşüşün Türkiye'ye bir günlük maliyeti 82 milyar liraya ulaştı. Seçim sonuçlarının ardından ilk işlem gününde borsa açılışı yüzde 8.2'lik düşüşle 75 bin 268 puandan yaptı. İkinci seansta kayıpların bir kısmını telafi eden borsa, günü yüzde 5.05'lik düşüşle 77.805 puandan kapattı. Borsa İstanbul'da işlem gören şirketlerin cuma günü 585.3 milyar TL olan piyasa değeri, 1 günde 32 milyar lira azalarak 553.3 milyar liraya geriledi.
DOLAR REKORDAN DÖNDÜ
Cuma gününü 2.6615 TL'den kapatan dolar ise dün güne yüzde 5.5'lik yükselişle 2.8094 TL ile tarihi zirveden başladı. TL, dolar karşısında 2008 Ekim ayından bu yana en sert günlük değer kaybını yaşarken, euro da 3.1148 TL ile tarihi zirveye çıktı. Dolardaki 1 günlük artışın reel sektöre, bankalara ve kamuya faturası ise yaklaşık 41 milyar TL oldu. TL'nin kayıpları üzerine Merkez Bankası, bankaların alabilecekleri bir hafta vadeli döviz depo faiz oranlarını düşürdü. Açıklamanın ardından dolar, günün ikinci yarısında 2.75 TL'nin altına indi. Böylece 'dolar 3 lira olacak' şeklindeki korku bir nebze de olsa giderilmiş oldu. Dolar dün günü ise 2.7560 TL'den, euro da 3.0870 TL'den kapattı.
FAİZ ÇİFT HANEYE ÇIKTI

Siyasi belirsizliğin etkisi kendini faizde de gösterdi. 2 yıllık gösterge olan 16 Kasım 2016 itfalı tahvilde cuma günü yüzde 9.88 olan faiz dün yüzde 10.43'e çıkarken, 10 yıllık tahvilin faizi de yüzde 9.32'den yüzde 9.98'e kadar çıktı. Faizde yaşanan artışın kamu ve kredi kanalıyla ekonomiye toplam maliyeti yaklaşık 10 milyar TL olarak gerçekleşti.

YATIRIMCI PANİKTE

Analistler, kısa vadede yeni hükümetin kurulması sürecine dair belirsizlikle dalgalanmanın süreceğini öngörüyor. Türkiye'nin koalisyon ya da azınlık hükümeti ile mi yola devam edeceği, yoksa erken seçime mi gideceği yakından izlenecek. Özellikle yerli yatırımcıların seçim sonuçlarına aşırı tepki verdiğine, yabancıların ise bu sonucu son 2 haftadır fiyatladığına işaret eden analistler, piyasalar için en kötü sonucun erken seçim olacağı görüşünde.
BÜYÜME BEKLENTİSİ DÜŞTÜ
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yarın açıklanacak 2015 yılı 1. çeyrek GSYH verilerine ilişkin beklenti anketi 26 ekonomistin katılımı ile sonuçlandı. Ankete göre, ekonomistler yılın ilk çeyreğinde ekonominin yüzde 1.6 büyümesini öngörüyor. Ankete katılan ekonomistlerin 1. çeyrek büyüme beklentileri, en yüksek yüzde 2.1, en düşük ise yüzde 1.1 aralığında yer aldı. Ekonomistlerin 2015 yılı büyüme beklentilerinin ortalaması da yüzde 3 oldu. Ekonomistlerin 2015 yılı büyüme beklentisi en yüksek yüzde 3.7 ve en düşük yüzde 2.4 seviyelerinde kaldı. Bir önceki anket döneminde 2015 yılı büyüme beklentisi yüzde 3.3 düzeyindeydi.
Dün borsanın dışında döviz de hareketli bir gün geçirdi. Seçim sonuçlarının açıklandığı akşam bankalar arasında 2.79 TL'ye kadar yükselen dolar kuru, piyasanın açılmasıyla 2.80 TL'yi geçti.
ZARARIN KARNESİ
32 MİLYAR TL: Borsadaki şirketlerin değer kaybı 18.8 MİLYAR TL: Reel sektörün kur farkı zararı 10 MİLYAR TL: Kamunun dış borcunda bir günlük yükseliş 10 MİLYAR TL: Faizdeki yükselişin toplam maliyeti 11 MİLYAR TL: Bankaların dış borcundaki artış

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.