Toyota Türkiye'den tehlikeli 'kampanya'

Bugün dünyada 6.39 milyon aracı geri çağıran Toyota, Türkiye'de 11 bin 813 aracın etkileneceği bu olayını duyurusunu 'kampanya' olarak yaptı.

Toyota'nın dünyada sakatlanma riski yaratabileceği gerekçesiyle yaptığı 'güvenlik için geri çağırma' duyurusu Türkiye'de 'Servis kampanyası' olarak açıklandı. Toyota Türkiye'nin yaptığı açıklamada güvenliğe herhangi bir vurgu yapılmaması Tüketici Hakları Dernekleri'nin de tepkisini çekti. Tüketici Hakları Derneği Başkanı (THD) Turhan Çakar' ülkeler arasında şekil değiştiren bu gibi açıklamaların hem çarpıtma anlamına geldiğini hem de etik ticarete aykırı olduğunu dile getirdi. Çakar "Bunun gibi sorunları Türkiye'de sık sık yaşıyoruz" dedi.
Toyota'nın ABD'de yaptığı açıklamaya bakıldığında şirket oradaki tüketicileri için yaptığı duyuruda araçların geri çağrıldığını, bunun da 2 farklı riskten kaynaklandığını ifade etti.
Şirket ABD'de yaptığı bir diğer basın açıklamasında da bazı modellerde kablo bağlantılarında sorun olduğu, bu nedenle direksiyon çevrilmesi sırasında kablonun zarar görebileceğini, sürücü hava yastığının çalışmayabileceği belirtti.
Toyota'nın açıklaması üzerine olay tüm dünyada Toyota'nın geri çağırma yaptığı şeklinde haber oldu. Ancak Türkiye'den yapılan açıklamada konu "Dünya'da ve Türkiye'de bugüne kadar herhangi bir kaza raporu bulunmamasına rağmen, Toyota tarafından tedbir amaçlı düzenlenecek bu kampanya için müşteriler en kısa zamanda yetkili servislere davet edilecek" şeklinde anlatıldı.
Türkiye ve dünyaya yapılan bu açıklamalar arasındaki farkı konuşmak üzere görüştüğümüz Toyota Türkiye'nin Yöneticilerinden Selim Okutur, Türkiye ve diğer ülkelere yapılan açıklamalar arasındaki farkın Türklerin 'geri çağırma'yı kelime anlamı bakımından yanlış anlamasına bağladı. Okutur "Geri çağırma deyince alıp otomobilleri çöpe atacağız, yerine yeni vereceğiz sanılabiliyor. Bu nedenle duyuruyu böyle yayınladık" dedi.
Toyota'nın Türkiye'de de geri çağırdığı araçlarda tüm dünya gibi 3 sorundan söz edildiğini belirten Okutur "Bunlardan ikisinin güvenlikle ilgili bir sorun yaratma riski yok. Biri spiral kablo ile ilgili. Bu sorun yaratabilir. ama hemen yaratmaz. Yıllar içinde" diye konuştu.
Türkiye'de de araçları aynı sorundan çağıracaklarını ifade eden Okutur "10 yıllık aracı bile çağırıyoruz. Ama kampanya kelimesi belki de bir 'servis kampanyası' hissi yaratabilir. Haklısınız. Belki kelimeyi farklı seçebilirdik" dedi. Toyota Avrupa The Wall Street Journal Türkiye'nin geri çağırma anonslarının dünya ve Türkiye'deki farkına yönelik sorularını henüz cevaplamadı.
THD: MÜŞTERİ SORUNU ANLAYAMAZ
Toyota'nın dünyaya "geri toplatma" adıyla geçtiği bir olayın Türkiye'de 'kampanya' adı almasının sorun olduğuna dikkat çeken THD Başkanı Turhan Çakar ise "Geri çağırmaysa geri çağırma denmesi lazım. Elinde bulunduran Toyota sahibi, 'kampanya' lafını duyunca görtürrmesinin gerekliliğini, sorunun ne olduğunu anlamaz.Türklerin de konuyu net anlamaları önemli. Bu çarpıtma Tüketici hakları yasalarına da aykırı" diye konuştu.
wsj

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.