Çağlayan: 152,5 milyar kere maşallah

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) açıkladığı Kasım ayına ilişkin ihracat rakamları ile ilgili, ''Son 12 aylık ihracat bizim de beklentilerimizin ötesinde, 152,5 milyar dolar. Bu Cumhuriyet tarihinde bir ilk. '152,5 milyar kere maşallah' diyoruz. Allah nazardan korusun'' dedi.

Çağlayan, ''2. Orta Doğu-Kuzey Afrika Bölgesel Ticaret Müşavirleri Toplantısı''nın açılışında yaptığı konuşmada, böylesine önemli ve anlamlı bir toplantıda bulunmaktan duyduğu memnuniyeti dile getirdi.
Türkiye'nin kriz ortamında büyük bir sınavdan başarıyla geçtiğini belirten Çağlayan, ''Yiğidin hası, yiğidin iyisi zor günlerde belli olur. Dünya ekonomisinin buhrandan geçtiği, Avrupa ekonomisinin ciddi sıkıntılardan geçtiği, dünyanın birçok ülkesinde büyüme kelimesinin unutulduğu, daha az büyüme hesaplarının yapıldığı, her iki gençten birinin işsiz olduğu, her 4 insandan birinin işsiz olduğu bir Avrupa'nın bulunduğu bir dönemde 'Durmak yok, yola devam' diyoruz'' ifadesini kullandı.
Çağlayan, Türkiye'ye bu başarıyı yaşatan Türk iş dünyasına da teşekkürlerini iletti.
-''Allah nazardan korusun''-

Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) açıkladığı Kasım ayına ilişkin ihracat rakamlarını değerlendiren Çağlayan, Kasım 2012'de ihracatın 13,8 milyar dolara ulaştığını kaydederek, bu başarıda Türk iş dünyasının imzasının olduğuna dikkati çekti.
Son 12 aylık verilere göre 152,5 milyar dolara çıkan ihracat rakamının beklentilerin ötesinde gerçekleştiğini belirten Çağlayan, ''Cumhuriyet tarihinde bir ilk. '152,5 milyar kere maşallah' diyoruz. Allah nazardan korusun. Artık bu rakam tarihe geçti'' dedi.
İhracatta gelinen noktanın gösterdikleri çabanın bir sonucu olduğunu dile getiren Çağlayan, ancak bunun yeterli olmadığını söyledi.
Yıl başında Orta Vadeli Program'da (OVP) hedefin 148,5 milyar dolar olduğunu hatırlatan Çağlayan, bu hedef belirlendiğinde Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi'nin kendisine hedeflerinin 150 milyar dolar olduğunu ifade ettiğini, kendisinin de ''Allah razı olsun'' diye karşılık verdiğini aktardı.

2001 krizinin yaşandığı dönemde Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı iken 2023 yılı hedefi için 250 milyar dolarlık ihracat rakamını telaffuz ettiğini kaydeden Çağlayan, ''Ama kabahat benim değil. O günün şartları, ekonomik ve siyasi yapısı. Şükürler olsun ki bugün 500 milyar doları konuşuyoruz. Şimdi görüyoruz ki bu gidişat, doğru bir gidişat ve bu gidişat bizi 2023 yılında 500 milyar dolara rahat rahat götürecek'' dedi.
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, ''Öyle bir 2023 stratejisi hedef plan ve programı hazırladık ki Allah'ın izniyle hiç kimse Türkiye'nin bu gelişmesini, bu büyümesini durduramayacak'' dedi.
Çağlayan, ''2. Orta Doğu ve Kuzey Afrika Bölgesel Ticaret Müşavirleri Toplantısı''nda yaptığı konuşmada, ihracattaki gelişmelerin 2023 hedeflerini zamanından önce ulaştırmasını umduğunu söyledi.
Toplantının da 2023 hedefinin temel bileşenlerinden olduğunu anlatan Çağlayan, dünyanın en zor siyasi bölgesinde görev yapan ticaret müşavirlerine teşekkür etti.
2023 yılı için çok önemli stratejik hedefler koyduklarına işaret eden Çağlayan, ''Öyle komplike bir sistem hazırladık ki, öyle bir 2023 stratejisi hedef plan ve programı hazırladık ki Allah'ın izniyle hiç kimse Türkiye'nin bu gelişmesini, bu büyümesini durduramayacak'' diye konuştu.
Çağlayan, dünyada gittikleri her yerde Türkiye'nin 2023 program ve hedeflerinden söz edildiğini anlattı.
-''Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da çalışmalar yoğunlaşacak''-

Orta Doğu ve Kuzey Afrika'nın bulunduğu bölgenin 2,7 trilyon dolar ile dünya Gayri Safi Yurtiçi Hasılası'nın (GSYH) yüzde 4,9'unu oluşturduğunu belirten Çağlayan, dünya nüfusunun yüzde 6,6'sının da söz konusu bölgede yaşadığını dile getirdi.
Çağlayan, bu yıl bölgenin yüzde 5,3 büyüdüğünü, 2013 yılında ise yüzde 3,6 büyümesinin öngörüldüğünü ifade ederek, bu yılki büyümede Libya'nın yüzde 120 büyümesinin etkili olduğuna dikkati çekti. Çağlayan, gelecek yıl bölgede yüzde 17 ile Libya, yüzde 14,7 ile Irak'ın en fazla büyüyecek ülkeler olacağını kaydederek, Cezayir, Bahreyn, Mısır, İran, Ürdün, Lübnan, Fas, Tunus, Yemen gibi ülkelerin gelecek yıl bu yıldan daha fazla büyümelerinin beklendiğine işaret etti.
Bölge halkının her zaman yanında olduklarını dile getiren Çağlayan, bölgedeki çalışmaların daha fazla yoğunlaşarak süreceğini anlattı.
Çağlayan, 2011'de Orta Doğu ve Kuzey Afrika'ya ihracatın bir önceki yıla göre arttığını hatırlatarak, bu yılın 10 ayında bölgeye ihracatın yüzde 58'lik artışla 40,5 milyar dolara çıktığını vurguladı.
Bu yılın ilk 10 ayında ihracatta İran, Libya, Birleşik Arap Emirlikleri'nin (BAE) ön plana çıktığını bildiren Çağlayan, ''Bu dönemde 45 ülkeye ihracat rekoru kırdık. Bu 45 ülkeden 7'si bu bölgede. Diğer taraftan bu yılın ilk 10 aylık döneminde 19 ülke içinde ihracatımızın düştüğü 3 ülke var. Suriye malum sebepler, İsrail; yine malum sebepler ve Tunus. Bu konuda gerek Fas'a gerek Tunus'a düşüş noktasında ticaret müşaviri arkadaşlarımın çok daha yoğun çalışacaklarını ifade etmek istiyorum'' dedi.
-Pazar çeşitlendirmesinden 40 milyar dolar-

İhracatın yarıya yakınının gerçekleştiği AB'ye yapılan ihracatın düşmesine rağmen son 3 yıldaki pazar çeşitlendirmesi sonucu ile ihracatın 29 milyar dolar artacağına dikkati çeken Çağlayan, ''2012 yılında sadece pazar çeşitlendirmesinin ülkemize getirmiş olduğu ihracat artışı 40 milyar dolardan fazla oldu'' değerlendirmesinde bulundu.
Çağlayan, 2012-2013 dönemi için 17 hedef ve 27 öncelikli ülke belirlediklerini kaydederek, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da 5 ülkeyi hedef olarak gördüklerini söyledi.
Bölgede müteahhitlik sektörünün bölgede etkili olduğuna dikkati çeken Çağlayana, sektörün bugüne kadar 97 ülkede 230 milyar dolarlık taahhüt üstlendiğini, bunun yüzde 80'inin son 10 yıla ait olduğunu belirtti.
AA

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.