Otomobilim elektrikli masrafım 40 TL

İbrahim Aybar, 'elektrikli araba' denilince ilk akla gelen isim. Kendisi de kullanıyor ve çok memnun: 4 ayda yakıt masrafım 500 liradan 40 liraya düştü. Ama nazik olmak lazım...

Otomobil sektörü geçen yıl yaşadığı rekordan sonra bu yıl biraz durgunluğa girdi. Bu durum öngörülüyor olsa da, yine de ne olup bittiğini öğrenmek için sektörün deneyimli isimlerinden Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar ile konuşmak istedik.
Yıllarca Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) başkanlığını yapan ve hem sektörü hem de Türkiye otomobil pazarını çok iyi bilen İbrahim Aybar'ın adı, bu özelliklerinin yanı sıra son dönemde elektrikli otomobil ile anılmaya başladı. Haliyle sohbetimiz de bu konuyla başlıyor...
DEVRİM GİBİ BİR YENİLİK
İbrahim Aybar ile birlikte ilk kez geçtiğimiz Nisan ayında elektrikli Renault Fluence Z.E.'yi deneme fırsatı bulmuş ve bu otomobillerle tanışmıştım. O zamandan bu yana hem üretim anlamında hem de kullanım anlamında çok değişiklikler oldu. Aybar, elektrikli otomobili ve yaşadığı deneyimleri anlatırken heyecanlanıyor.
Bu otomobilleri 'asrın devrimi' diye niteliyor, "Devrimsel nitelikteki bu yeni teknolojinin ülkemizde de öncü markası olmaktan büyük gurur duyuyoruz" diyor. Kendisi de 4 aydır bu araçları kullandığını belirtiyor ve ekliyor: "500 liralık yakıt masrafım 40 liraya düştü. 1 şarjla 170 kilometre gidebiliyorum. Ama 182.2 km'yi test ettik rekorumuz bu."
1000 km'de pille beraber masrafın 80 lira, pilsiz masrafın ise 20 lira olduğunu söyleyen Aybar, menzili uzatmak için otomobili nazik kullanmak gerektiğini de hatırlatıyor. İbrahim Aybar, arabadaki teknolojiden de bahsediyor: "Akıllı araba. Şarjı azaldığında klimayı ve teybi kapatıp bilgi veriyor. Hatta cep telefonumdan şarjının olup olmadığını da görebiliyorum..." İstanbul'da şu anda 9 şarj istasyonu var. Tabii Renault bayilerinde de şarj imkanı bulunuyor. Kişisel talepler de başlamış. Aybar, birçok kurumdan siparişler geldiği bilgisini veriyor. Bunların arasında DHL, İş Bankası, Ülker gibi firmalar, Kocaeli, Melikgazi, Ankara gibi belediyeler yer alıyor.
'800 BİNİ GÖREBİLİRİZ'
Elektrikli otomobilin Türkiye'de hâlâ çok bilinmediği noktasındaki düşünceleri sorduğumuzda ise İbrahim Aybar, Avrupa'da yapılmış bir araştırmayı paylaşıyor bizimle. Sonuçlar çarpıcı. Avrupa'nın birçok büyük ülkesine oranla Türk insanı elektrikli otomobili çok iyi tanıyor. Araştırmaya göre; Türkiye'de elektrikli otomobille ilgilenme oranı yüzde 93 iken, Almanya'da yüzde 60, Fransa'da yüzde 54, İngiltere'de ise yüzde 56 çıkıyor.
'Elektrikli otomobil alır mısınız?' sorusunda ise Türkiye'de oran yüzde 82'yi buluyor. Bu otomobillerin çevreciliği konusundaki bilinçte de Türkiye'de yüzde 84'lük bir oran var. Aybar, elektriklide ÖTV'nin yüzde 3'e düşmesinin de büyük avantaj olduğunu belirtiyor. İbrahim Aybar'a bu noktada bu yılki sektörün performansı ile ilgili görüşlerini de soruyoruz. Aybar, öngörülebilir olanın sorun çıkartmayacağını belirterek, "Sonuç olarak 750-800 bin adet arası bir pazar büyüklüğü yaşayacağız. Bu yıl 2012 modelleri satmaya yıl sonuna kadar devam ediyoruz. 2013 model araçlar yılbaşında çıkacak. Bu nedenle 2012 Aralık ayının satış hacmi, yılın performansında etkili olacaktır" diyor. Aybar, Türkiye'de pazarın hâlâ aç olduğunu da ifade ediyor. Bin kişiye düşen otomobil sayısının 141 olduğunu, bunun Avrupa'da 500-600'lere çıktığını hatırlatıyor ve genç nüfusla birlikte büyük bir potansiyele dikkat çekiyor.
YOLLAR YAŞLI ARAÇ KAYNIYOR
İbrahim Aybar'a hurda araçların trafikten çekilmesiyle ilgili gelişmeleri de soruyoruz. ODD'nin bir araştırmasını paylaşıyor bizimle. Buna göre; 12 milyon civarında olan araç parkı içinde 7 yaş üstü olanların oranı yüzde 70.5. 10 yaş üstündekilerin oranı ise yüzde 50'yi aşıyor. 12 yaş üstü araçlarda ise bu oran yüzde 49'un üzerinde... Rakamlar çarpıcı. Aybar'a, "O zaman yollarımızda hep yaşlı arabalar dolaşıyor" diyoruz. Onaylıyor ve bunların hem çevreye hem de ekonomiye zarar verdiğini belirtiyor.
Bu araçlarda kilo başına uygulanacak 1-2 liralık bir teşviğin devletin yıllık 50 milyon lira net gelir elde etmesiyle sonuçlanacağını belirtiyor. Aybar, şöyle devam ediyor: "Cari açığın azaltılmasının en kolay yöntemi trafikteki yaşlı araçların çekilmesidir.
Bu araçların her birinde 750 kilo çelik var. Bunu endüstriye kazandırınca dışardan ithal etmemiz gereken 1 milyar dolarlık hurdayı sağlamış oluyorsunuz. Devlet de, vatandaş da, üretici de kazanacak."
'PARANIN HAKKINI VERiYOR'
Renault'un satışta sürdürdüğü liderliği bu yıl da devam ettireceğini belirten İbrahim Aybar, bu noktada Dacia'nın başarısına dikkat çekiyor: "Dacia, 2012 yılının ilk yarısında geçen yıla göre pazar payını yüzde 60 arttırmış oldu. Dacia'ya büyük bir ilgi var. Bu arabalar ödediğiniz paranın hakkını veriyor. Her keseye uygun bir araba ve Renault'un yaygın yetkili servislerini de kullanıyoruz."
Faruk Erdem / Takvim

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.