Maydanozun fiyatı yüzde 500 arttı

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Başkanı Şemsi Bayraktar, tüketicilerimizin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesinin sağlanmasını istediklerini belirterek, ''Bunu için gereken hassasiyet gösterilmelidir. Ramazan fırsatçılığı yapılmasın'' dedi.

Bayraktar, düzenlediği basın toplantısında, ramazan ayı öncesinde üretici, hal, pazar ve market fiyatlarına ilişkin açıklamalarda bulundu.
Türkiye'de 2011–2012 üretim dönemi başlangıcından itibaren görülen aşırı yağışların, mevsim normallerinin altında seyreden hava sıcaklıklarının, don, dolu, fırtına ve benzeri risklerin, tarım sektörüne önemli ölçüde zarar verdiğini anlatan Bayraktar, bu afetler nedeniyle 41 ilde 139 bin çiftçiye ait, 8 milyon 172 bin dekar alanın zarar gördüğünü belirtti.
En son Karadeniz'de yaşanan sel felaketinin can kayıplarına da yol açtığını ifade eden Bayraktar, ''Ancak, ülkemizde 2011-2012 üretim döneminde çok sayıda doğal afet yaşansa da ciddi bir rekolte kaybı beklemiyoruz. Fakat burada şu hususa önemle dikkat edilmelidir. Doğal afetlerin arkasına sığınıp kamuoyu spekülatif yaklaşımlarla yanlış yönlendirilmemelidir'' dedi.

-15 günlük fiyat değişimleri-

Bayraktar, ''29 Haziran 2012'den bu yana geçen son 15 günde, bazı ürünlerde üretici fiyatı hiç artmadığı halde market fiyatlarının arttığını görüyoruz'' ifadelerini kullandı.
29 Haziran'dan bu yana son 15 günde market fiyatlarında 11 üründe fiyat değişimi olmazken, 14 üründe azalma, 15 üründe ise fiyat artışı tespit ettiklerini bildiren Bayraktar, bu sürede üretici fiyatlarında 23 üründe fiyatın değişmediğini, 7 üründe azalma, 6 üründe ise fiyat artışları olduğunu belirtti.
Üreticide fiyat düşüşü görülen ürünlerden kiraz, kuru soğan, domates, şeftali ve kavunda ürünlerin yoğun bir şekilde piyasaya arz edilmeye başlamasının etkili olduğuna işaret eden Bayraktar, fındıkta rekolte tahminlerinin yüksek olmasının fiyat düşüşüne yol açtığını söyledi.

-Maydanozun fiyatı üreticiden markete yüzde 500 arttı-

Üreticide fiyat artışı görülen yeşil soğan, patlıcan ve salatalık gibi ürünlerde örtü altı üretimin sona ermesinin fiyat artışında etkili olduğunu kaydeden Bayraktar, ramazan öncesi fiyatlarla ilgili şu bilgileri verdi:
''Ramazan ayı öncesinde üretici ve market fiyatları arasındaki farkı incelediğimizde, üretici ve market arasındaki fiyat farkının maydanozda yüzde 524,34'lere ulaştığı görülmektedir. Fiyat farkında, maydanozu, yüzde 365,96 ile sivri biber, yüzde 283,48 ile kabak, yüzde 282,60 ile zeytin, yüzde 282,20 ile yeşil mercimek, yüzde 257,78 ile kırmızı mercimek, yüzde 254,17 ile karpuz, yüzde 252,13 ile salatalık, yüzde 230,63 ile pirinç, yüzde 229,55 ile marul, yüzde 226,78 ile yeşil fasulye, yüzde 221,67 ile kuru fasulye, yüzde 221,54 ile limon, yüzde 214,10 elma, yüzde 206,06 ile domates izledi.''

-Marketlerde fiyatlar 19 üründe arttı, 10 üründe azaldı-

Şemsi Bayraktar, marketlerde bu yıl, geçen yıl ramazan ayı öncesine göre fiyatı en çok artan ürünlerin limon, nohut, salatalık, yumurta, kuru incir, kuru üzüm, kuru fasulye, elma, karpuz, kuzu eti, patlıcan, toz şeker olduğunu bildirdi.
Üretici de ise bu yıl, geçen yıl ramazan ayı öncesine göre fiyatı artan ürünlerin kuru incir, salatalık, nohut, limon, domates, soğan, süt, kuru fasulye, kavun, yumurta, kuru üzüm, elma, armut, dana eti, patlıcan olarak belirlendiğini belirten Bayraktar, ''Geçen yıl ramazan öncesine göre fiyat değişimine baktığımızda, market fiyatlarında 10 üründe azalma, 19 üründe ise fiyat artışı oldu'' dedi.
Bayraktar, üretici fiyatlarında da geçen yılın ramazan ayı öncesine göre 12 üründe azalma, 15 üründe ise fiyat artışının meydana geldiğini söyledi.

-Komposto ürünlerine talep artışı suistimal edilmemeli-

TZOB Başkanı Bayraktar, ramazan ayı boyunca yaş sebze ve meyvede fiyat artışı beklemediklerini belirterek, ''Halkımızın ramazan ayında en uygun fiyatla satın alabileceği ürün grubu yine yaş sebze ve meyvelerdir. Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da ramazan ayı sebze ve meyvenin kaliteli, bol ve ucuz olduğu bir mevsime denk gelmektedir. Meyve ve sebzede bir yokluk görülmüyor. Halkımız ramazanda bol miktarda yaş sebze ve meyve tüketebilir'' açıklamasını yaptı.
Ramazan ayında daha çok komposto yapımında kullanılan kuru incir ve kuru üzümde fiyat artışına dikkat edilmesi gerektiğine işaret eden Bayraktar, geçen yıla göre marketlerde, kuru incir fiyatında yüzde 23,31, kuru üzüm fiyatında yüzde 20,35 fiyat artışının görüldüğünü, bunun geçen yılki rekolte düşüklüğünden kaynaklandığını belirtti.
Bayraktar, özellikle ramazan ayında halkın bu ürün grubuna talebinin arttığını dile getirerek, ''Talep artışı suistimal edilmemelidir'' ifadesini kullandı.
Bayraktar, bu yılki market fiyatlarında geçen yıl ramazan ayı öncesine göre, kuzu etinde yüzde 7,31, dana etinde yüzde 3,08, sütte yüzde 2,35 artış bulunduğunu belirtti.

-''Gıda denetimleri arttırılsın''-

Tüm tarafların ramazan ayının anlam ve önemine yakışır şekilde hareket etmesini isteyen Bayraktar, şunları kaydetti:
''Halkımız mağdur edilmemelidir. Gıda denetimleri artırılmalı, halkın sağlığıyla oynanmamalıdır. Ramazanda fırsatçılığa izin verilmemelidir. Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak fiyatları yakından takip etmeye ve halkımızı bilgilendirmeye devam edeceğiz.
Ramazan yaklaşırken üretici, hal, pazar ve market fiyatlarını takibe devam ediyoruz. 'Ramazan fırsatçılığı yapılmasın' diyoruz. Tüketicilerimizin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesinin sağlanmasını istiyoruz. Üreticiden tüketiciye varıncaya kadar tüm taraflar, bu hususta gereken hassasiyeti göstermelidir.''
Bayraktar, bir soru üzerine, TZOB tarafından ramazan öncesi fiyatlarla ramazandaki fiyatlar arasındaki spekülatif faaliyetlerin bulunup bulunmadığını araştırdıklarını belirterek, ''Şu ana kadar bunu gözlemlemedik. İstediğimiz gibi gidiyor. Bunu ramazan ayı boyunca da takip edeceğiz. Ramazan ayı boyunca üretici ve tüketici fiyatlarını kamuoyunun dikkatine sunacağız'' dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.