Sanayi üretimi arttı

Mayıs ayında sanayi üretimi yüzde 5,9 arttı.

Sanayi üretim endeksi Mayıs ayında, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5,9 arttı.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2012 yılı Mayıs ayı sanayi üretim endeksi sonuçlarını açıkladı.
Buna göre, Mayıs ayında 2011 yılının aynı ayına göre, madencilik ve taşocakçılığı sektörü endeksinde yüzde 4,2, imalat sanayi sektörü endeksinde yüzde 5,8 ve elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksinde yüzde 7,3 artış kaydedildi.

Takvim etkisinden arındırılmış endeks de Mayıs ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 5,9, mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sanayi üretim endeksi ise bir önceki aya göre yüzde 1,1 artış gösterdi.

Sanayi üretimi Mayıs ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5,9, bir önceki aya göre ise yüzde 7,5 oranında arttı.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2012 yılı Mayıs ayı sanayi üretim endeksi sonuçlarını açıkladı.
Buna göre, Mayıs'ta, 2011 yılının Mayıs ayına göre, sanayinin alt sektörlerinden madencilik ve taş ocakçılığı sektöründe yüzde 4,2, imalat sanayinde yüzde 5,8, elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektöründe de yüzde 7,3 artış görüldü.
Takvim etkisinden arındırılmış endeks, Mayıs ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5,9, mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sanayi üretim endeksi de bir önceki aya göre yüzde 1,1 artış kaydetti.
-En yüksek artış sermaye malı imalatında-
Ana Sanayi Grupları Sınıflamasına göre, Mayıs ayında geçen yılın aynı ayına göre en yüksek artış yüzde 9,6 ile sermaye malı imalatında görüldü. Bunu, yüzde 7,8 ile dayanıksız tüketim malı imalatı, yüzde 5,0 ile ara malı imalatı, yüzde 2,5 ile enerji, yüzde 2 artış ile de dayanıklı tüketim malı imalatı izledi.
İmalat sanayi alt sektörlerine bakıldığında artışta ilk sırayı yüzde 195,1 ile diğer ulaşım araçlarının imalatı aldı. Bunu, yüzde 57,4 ile bilgisayarların, elektronik ve optik ürünlerin imalatı, yüzde 25 ile tütün ürünleri imalatı ve yüzde 23,3 ile mobilya hariç, ağaç, ağaç ve mantar ürünleri imalatı takip etti.
Bu dönemde üretimde en fazla azalış yüzde 21,7 ile kok kömürü ve rafine edilmiş petrol ürünleri imalatında görüldü. Mobilya imalatında da bu dönemde yüzde 17,1'lik azalış yaşandı.
-Üretim verileri-
TÜİK verilerine göre, 2005=100 temel yıllı sanayi üretim endeksinde, 2008 yılından bu yana yıllık değişim oranları şöyle:
AYLAR 2012 2011 2010 2009 2008
------- ------ ------ ------ ------ ------
Ocak 1,5 19,0 12,8 -21,5 11,2
Şubat 4,4 13,9 17,6 -24,0 9,2
Mart 2,6 10,2 21,4 -21,5 3,5
Nisan 1,5 8,8 16,9 -18,8 7,5
Mayıs 5,9 8,0 14,9 -17,1 3,0
Haziran 6,8 10,0 -9,9 2,3
Temmuz 6,9 8,8 -8,9 4,4
Ağustos 3,7 10,8 -6,5 -3,4
Eylül 12,0 10,4 -9,6 -4,0
Ekim 7,3 9,9 6,2 -6,3
Kasım 8,4 9,4 -3,0 -12,9
Aralık 3,7 16,7 23,9 -17,4
Yıllık
Ortalama 8,9 13,1 -9,9 -0,6
2011 ve 2012 yılları Mayıs ayı sanayi sektörü üretim artış oranları da yüzde olarak şöyle:
İktisadi
Faaliyet
Kolları 2011 2012
. Mayıs Mayıs
. --------- -------
Toplam sanayi 8,2 5,9
-Madencilik 0,4 4,2
-İmalat sanayi 8,9 5,8
-Elektrik, gaz buhar
ve iklm. ürt. ve dağt. 5,1 7,3
İmalat sanayi alt kolları itibariyle 2011 ve 2012 yılları Mayıs ayı verileri de şöyle:
İktisadi
Faaliyet
Kolları 2011 2012
. Mayıs Mayıs
------------------------------- ------- -------
İmalat Sanayi 8,9 5,8
-Gıda ürünleri imalatı 8,1 8,5
-İçecek imalatı 3,0 2,2
-Tütün ürünleri imalatı 63,7 25,0
-Tekstil ürünleri imalatı -3,3 10,3
-Giyim eşyası imalatı 3,3 -0,5
-Deri ve ilgili ürünlerin imalatı 27,8 -9,5
-Ağaç ve ağaç mant.ürünleri imalatı 10,8 23,3
-Kağıt ve kağıt ürünleri iml. 8,6 8,9
-Kayıtlı medyanın basılması-çoğaltılması 7,0 -5,7
-Kok kömürü ve rafine edilm. petr. ür. iml. 10,9 -21,7
-Kimyasalların ve kimyasal ürünlerin iml. 4,9 5,3
-Temel eczacılık ürünlerinin imalatı 2,3 21,0
-Kauçuk ve plastik ürünleri imalatı 11,6 -1,1
-Diğer metalik olmayan mineral ürün. iml. 7,4 1,0
-Ana metal sanayi 6,0 5,8
-Fabrikasyon metal ürünleri imalatı 12,9 10,3
-Bilgisayarların, elekt. optik ürün iml. 7,4 57,4
-Elektrikli teçhizat imalatı 12,5 3,0
-B.Y.S makine ve ekipman imalatı 27,8 6,8
-Motorlu kara taşıtı-römork, y.römork iml. 15,2 -1,9
-Diğer ulaşım araçlarının imalatı -30,8 195,1
-Mobilya imalatı 22,0 -17,1
-Diğer imalatlar 14,5 7,5
-Makine-ekipmanların kurulum ve onarımı 1,2 -4,2

UZMANLAR: BEKLENTİNİN ÜZERİNDE

Sanayi üretimin beklentilerin üzerinde gelmesine ilişkin uzmanlar, büyümeye yönelik verilerin öncü göstergelerinden biri olarak kabul edilen sanayi üretim verilerine bakıldığında, Türkiye'nin yıl sonu büyüme hedefleri konusunda kötümser olanların hedefleri konusunda değişikliğe gidebileceğini belirtiyor.
Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TUİK) açıkladığı verilere göre mayıs ayı toplam sanayi üretimi piyasa beklentilerinin neredeyse iki katı olan yüzde 5,9 olarak (Beklenti: yüzde 3,2) açıklandı. Türkiye özelinde son açıklanan büyüme ve enflasyon verilerinin ardından beklentilerden oldukça yüksek gelen sanayi üretim verisinin yıl sonu büyümeye yönelik beklentilerin yükselmesine neden olabileceği kaydediliyor.
Uzmanlar, büyümeye yönelik verilerin öncü göstergelerinden biri olarak kabul edilen sanayi üretim verilerine bakıldığında, Türkiye'nin yıl sonu büyüme hedefleri konusunda kötümser olanların hedefleri konusunda değişikliğe gidebileceğini belirtiyorlar. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanı Erdem Başçı'nın cuma günü yaptığı konuşmada da beklenti anketlerine önem verdiklerini ve piyasa beklentilerinin kendi hedefleri paralelinde olmasının işlerini daha da kolaylaştıracağı yönündeki açıklamaları bulunduğunun altını çizen uzmanlar, olumlu açıklanan her verinin Türkiye'ye para girişini de artıracağını kaydediyorlar.
AA

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.