Merkel'in işi çok zor

Almanya'da dün yapılan parlamento seçimlerini, partisinin oy kaybına rağmen yüzde 32.9 ile kazanan Başbakan Angela Merkel'in iktidardaki dördüncü dönemini kırılgan bir koalisyonla geçirmek zorunda kalabileceği belirtilirken, Türkiye ilişkilerde yeni sayfa açılmasının mümkün olabileceğini düşünüyor.

Merkel'in muhafazakar partisi, 2015 yılındaki mülteci krizinde izlediği politika nedeniyle, 2013 seçimlerindeki oylarının 8.6 puan gerisine düşerek 1949'dan bu yana en düşük oy oranını gördü.

Seçimin en büyük şoku, Almanya için Alternatif (AfD) partisinin yüzde 13 oy alması oldu. Yarım yüzyıldan beri ilk kez aşırı sağcı bir parti Alman parlamentosuna girmiş oldu. İş dünyasında, Dışişleri Bakanı Sigmar Gabriel'in Nazilere benzettiği bir partinin Almanya'ya zarar vereceği kaygısı var.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, aşırı sağın yükselişine işaret eden seçim sonuçlarını "Almanya için bir ders" olarak değerlendirirken; Başbakan Binali Yıldırım "Türkiye'yle uğraşmanın Almanya seçimine bir yararı olmadı, hatta zararı oldu; ırkçılar oy kazandı" diye konuştu.

Merkel'e kutlama mesajı gönderdiğini aktaran Yıldırım, ikili ilişkilere dair ise şunları söyledi:

"Artık seçim havası bitti geçim havası başladı, normale dönelim işimize bakalım. Almanya'nın yapacağı iş FETÖ'cülere ve PKK sempatizanlarına müsamahayı bırakmak; Türkiye ile ilişkilerin normalleşmesi için buna ihtiyaç var. Yeni bir sayfa açılarak Almanya Türkiye ilişkilerinin tamiri lazım, bunun mümkün olabileceğini düşünüyorum."

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu da A Haber canlı yayınında seçim sonuçlarını değerlendirirken, Almanya'daki merkez partilerin Türkiye karşıtlığının bir yarar sağlamayacağını gördüklerini kaydetti.

Çavuşoğlu, "Almanya normalleşmede bir adım atarsa biz iki adım atarız; Almanya hatalarından ders almalı, Türkiye'ye patronluk taslayarak sonuç alınamaz" dedi.

ALMANYA'DA KOALİSYON HESAPLARI

Merkel sonuçların belli olmasından sonra yaptığı konuşmada, "Daha iyi bir sonuç bekliyorduk. Biz en güçlü partiyiz, bundan sonraki hükümeti kurma yetkisi bizde. Bizim dışımızda bir koalisyon kurulamaz" dedi.

Merkel'in son koalisyon ortağı olan Sosyal Demokrat Parti (SPD) seçimde yüzde 20.6'ya düşen oyları karşısında, muhalefette kalacağını açıkladı. Bu durumda Merkel'in karşısında üçlü bir koalisyon kurmaktan başka çare kalmıyor.

Ancak iş dünyasının desteklediği Özgür Demokratlar (FDP) ve Yeşiller Partisi ile hem komplike hem de istikrarsız olabilecek bir üçlü koalisyon ve böyle bir koalisyonun başında daha zayıf bir Merkel, yatırımcıları ürkütebilir.

Asya piyasalarında, Avrupa'nın en büyük ekonomisinde aylar sürebilecek siyasi belirsizlik kaygısıyla, euro bu sabah yüzde 0.4 kayıp yaşadı.

Muhafazakar blok, yüzde 10.6 oy alan FDP ve yüzde 8.9 destek kazanan Yeşiller arasında üçlü bir ittifak, göçmenlerden Avrupa konusuna kadar değişik görüşlere sahip olan ortaklar arasında kırılgan bir koalisyon yaratabilir.

Özellikle, FDP ile iktidarını paylaşmak zorunda kalan zayıflamış bir Merkel, euro bölgesinden daha derin bir Avrupa entegrasyonuna kadar değişen sorunlarla karşılaşabilir.

Partiler, bugün kesin sonuçların açıklanmasından sonra kendi aralarında toplanacaklar ve basın toplantıları düzenleyecekler.

Haberin orijinali için tıklayınız:

ÖNEMLİ: Bu haber, linkleri yukarıda belirtilen haber ya da haberlerden derlenmiştir. Tam çevrilmiş metin olmayabilir. (Haberi çeviren Ayşe Sarıoğlu, derleyen Gülsen Solaker; Redaksiyon Behiye Selin Taner)


Kaynak: REUTERS

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.