Avrupa 'dizel'le Afrika'yı öldürüyor!
Afrika genelinde yapılan bir araştırmada her yıl 712 bin kişinin kirli hava nedeniyle erken öldüğü belirlendi. Bu acı oran yetersiz beslenmeden dolayı hayatını kaybedenlerin sayısından neredeyse üç kat fazla. Bir başka raporda ise Batı için kirli bulunan benzinin Afrika’ya gönderildiği ortaya çıkmıştı
- Dünya
- Giriş Tarihi: 00:00 | 23.10.2016
- Güncelleme Tarihi: 10:35 | 23.10.2016
- Çalışma kapsamında 1990 ile 2013 arasında Afrika genelindeki ölüm nedenleri incelendi.
- 2013'te evsel atıklardan dolayı 450 binden fazla kişi yaşamını yitirdi.
- Aynı yıl fazla kirli yakıtlar nedeniyle havayı saran partiküllerden dolayı erken ölenlerin sayısı yaklaşık 250 bin.
- 2013'te kıta genelinde yetersiz beslenme, 275 kişinin yaşamına mal oldu.
- Yine 2013'te kirli sulardan ötürü 542 bin kişi hayata gözlerini yumdu.
- Hava kirliliğine en fazla sülfür oranları yüksek araç yakıtları, eski arabalar, sanayi atıkları, gelişmiş ülkelerden ihraç edilen araçların yeterli standartlara sahip olmaması ve elektrik yetersizliğinden dolayı sıkça kullanılan mazotlu jeneratörlerin neden olduğu belirlendi.
- Bütün Afrika kıtasında, hava kirliliğinden dolayı ortaya çıkan erken ölümlerin ekonomiye zararın 420 milyar dolar.
OECD'nin raporunun dışında geçen günlerde İsviçre merkezli sivil toplum kuruluşu Public Eye da yaptıkları çalışmanın sonuçlarını açıkladı. Çalışma kapsamında Avrupa standartlarına göre kullanılamayacak kadar kirli oldukları belirlenen yakıtların, yine Avrupa merkezli petrol şirketleri tarafından Afrika ülkelerine satıldığı belirlendi.
AVRUPA GÖNDERİYOR
Aynı raporda, Avrupalı petrol üreticilerinin Avrupa Birliği'nin belirlediği oranların çok daha üzerinde sülfüre sahip dizel yakıtları, Afrika ülkelerinin yeteri kadar güçlü olmayan devlet yapılarını kullanarak sattığı kaydedildi. Avrupa'nın dizel standardının bir milyon kişi başına 10 partikülden daha az olduğu biliniyor. Diğer taraftan birçok Afrika ülkesinde aynı oran bir milyon kişi başına 2 bin partiküle kadar çıkıyor. Ahlaki olmayan ticari anlaşmalara son verilmesi gerektiğini söyleyen uzmanlar, "Avrupa ile Afrika arasındaki bu yakıt kalitesi farkı, sömürge dönemine dayanıyor. Afrika ülkelerinin birçoğunda bugün bile sömürge döneminden kalma standartlar geçerli. Bu nedenle yakıt kalitesinin belirlenmesi ülkelere bırakılmamalı. Küresel bir yakıt kalitesi endeksi oluşturulmalı" diyor.
Selçuk EREN / Pazar SABAH