Her şeyin bir vakti olduğu ve bundan önce ne yapılırsa yapılsın gerçekleştirmenin mümkün olmadığı söylenir. Şimdiye kadar çok uğraşılsa da yapılamayan Türkiye'nin yerliotomobilinin vakti de artık geldi... Türkiye'nin 60, belki de 100küsur yıllık hayalini gerçekleştirerekyerli otomobilimizi imal edecek ortakgirişim grubunu Cumhurbaşkanı RecepTayyip Erdoğan açıkladı: Anadolu Grubu(Isuzu), BMC, Kıraça Holding (KarsanOtomotiv), Turkcell ve Zorlu Holding(Vestel)...
Türkiye'nin yerli otomobilini yapacakbabayiğitler arasında halen otomobilüretmekte olanlardan kimseninbulunmaması, ilgi çekici. Ama aynızamanda anlaşılabilir bir durum. Nedenanlaşılabilir olduğunun şifreleri ise yakıntarihte yatıyor.
Yakın tarih, bir yandan kendi motorumuzu, uçağımızı, otomobilimizi, tankımızı... yapabilmek için cesurane girişimlerin, ama bir yandan da birilerinin bunların yapılmasınıengelleyebilmek için yaptıklarıhainane girişimlerin de tarihi.
Türkiye'nin motorunu yayabilmek için yola çıkan ve bir dizi engellemeye rağmen bunu başaran Erbakan Hoca'nınGümüş Motor deneyimi sırasında yaşadıkları, olup bitenleri anlayabilme açısından ipuçları ile dolu.
Gümüş Motor, yerli motorun prototipini yapıp test için Sanayi Bakanlığı ve Odalar Birliği'nden gelen heyet huzuruna çıkardığında, ilk şok yaşanır. Avrupamuadili saatte 5.6 litre motorinharcarken, yerli motor 5.7 litreharcayınca, 'olmaz' der heyet:
'Üzerinde çalışın.' Sonraki testte yaşanan şok ise bambaşkadır. Çalışmalar sonucu yeni motorun tüketimi saatte 5.5 litreye indirilmiştir. Yani Avrupa muadilinden daha az yakmaktadır. Ancak heyet mensupları, Gümüş Motorun üretimi konusunda heyecanlı ve dahası istekli olmadıkları için, 'olmaz' derler: 'Çalışınve tüketimi saatte 5.5'tan 5.6 litreyeçıkarın'...
Birkaç ay daha çalışılıp bu da yapıldığında, satışa sunulan yerli motorlara karşı mücadeleyi yine sürdürür malum kafa mensupları. Önce durdurdukları ithalatı bazı oyunlarla tekrar başlatırlar ve yerli motorun daha ucuz fiyatadüşürülen Avrupa motor karşısındarekabet şansını yok ederler...
GEÇ OLDU, AMA GÜÇ OLMASIN... Her şeye rağmen, GümüşMotor'un Pancar Motor adıylaüretime devam ettiğini ve dahayakın bir zamana kadar Türkiye'ninve komşu ülkelerin çoğunun 12beygirlik su motoru ihtiyacınıkarşıladığını hatırlatalım. Yerli motorunüretilmesini engellemek isteyenlerin,içeride yapılabilecek hemen her şeyi deengellemeye çalıştıkları, bilinen bir gerçek.
Bu engelleme esas olarak batılıfirmaları temsil eden özel sektörmensupları tarafından yapılıyordu.
Ancak sadece özel sektör ve onun yönlendirdiği bazı kurumlar değil, odönemlerde devleti yönetenlerde yerli üretim konusuna sıcakbakmıyor ve engelleyebilmek için üzerlerine düşeni yapıyorlardı.
80 milyonluk nüfusu ve gelişmişlik düzeyiyle, ülkemiz ve çevresi otomobil açısında muhteşem bir pazar. Türkiye'nin otomobil yapma konusunda geç kaldığı da, aşikar. Herhalde bu sebeple, Cumhurbaşkanımız son yıllarda yerliotomobilin yapılması gerektiğininaltını sıklıkla çiziyor ve işadamlarını bu konuda gerekeni yapmaları konusunda teşvik ediyordu.
Nihayet beklenen oldu ve ülkemizinsanının belki de otomobil icatedildiğinden beri hayalini kurduğuşeyin gerçekleşmesi için imzalar atıldı.
Devletin ve milletin ortak arzusu haline gelmiş ve mani olmak isteyenler de saf dışı edilmişti çünkü...
En geç 2019'da prototipinin tamamlanması ve 2021'de de ticari satışına başlanması beklenen yerliotomobil, ülkemiz ve milletimiz içinhayırlara vesile olur inşallah.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.