Türkiye bir travmadan geçiyor. Son yıllarda Türkiye neredeyse bir tek gününü sükûnet içinde yaşamadı. Patlayan bombalar, öldürülen büyükelçi, dünyanın en alçakça gerçekleştirilmiş en kirli darbesi bir yana. Cumhurbaşkanlığı değişimi, tekrarlananseçimler, şimdi süren Başkanlık tartışmaları bile bir toplumu ateş üstünde tutmaya yeter. Suriye meselesini, PKK konusunu, FıratKalkanı operasyonunu katınca ortaya uçsuz bucaksız bir yumak çıkıyor.
Devasa bir hacim bu.
Bütün bunların getirdiği toplumsal yarılmalar var. Önce bunu itiraf edelim.
Toplumun hiçbir kesimi ve kanadı kendisini bu yaşananlardan soyutlamıyor. Bütün kesimler yaşananların etkisi altında.
Buna bir de dünyanın radikal değişiminiekleyelim. Avrupa'da hattaAmerika'da yaşananlar, Müslümanlara veTürklere karşı alınan tavır, Türkiye'deki insanıtedirgin ediyor.
Siyaset üslubunun sert olduğunu belirtelim.
Bütün dünyada böyle bu. Ne yazık ki, böyle. Mark Thompson şimdi EnoughSaid: What's Gone Wrong Withthe Language of Politics (KifayetiMüzakere: Siyasetin Dili Nasıl Bozuldu) isimli kitabında bu radikalizasyonu adım adım, dikkatli bir biçimde teşrih ediyor.
Dünya yeni bir kıyıda.
***
Ama bizdeki travma biraz da patolojikbir boyut kazanıyor. İnsanlar adeta mutsuzolmayı, acı çekmeyi bir marifet sayıyor,kendileri için tek yol olarak görüyor. Bunubirçok şekilde açıklayabilirim. Belli bir çevreninnarsisizmine dokunan yeni bir hayattarzının ortaya çıkması, eski alanlarını yitiripFransız Devrimi öncesindeki aristokrasiyebenzemesi, son dönemde hayli yükselmiş(narsisizmi besleyen) hedonist kültürünyavaş yavaş terk edilmesi bu huzursuzluğunkaynağı.
Hiçbir şeyden mutlu olmama hali bu.
'Memleketin hali' deyip, bunu da bir mutsuzluk kaynağı olarak kullanmak. Olabilir; bir insan, bir çevre, bir sınıf siyaseten yaşananlardan huzursuzluk duyabilir. Siyasetin tarihi bu, özü bu, anlamı bu. Ama mücadele etmek başka bir şey o sınıfın veya çevrenin kendisini mutsuzluğa ve patolojik bir acıya mahkûm etmesi başka bir şey.
Nitekim geçenlerde açılan AvrasyaTüneli'ne karşı gösterilen kayıtsızlık, hattareddediş, neredeyse açıldığı için acı çekmebasının en aklı başında, en sakin, bilge kalemlerini,hiç de öyle iktidarla yakınlığı olmayanyazarlarını bile tedirgin etti. Ben de karşımagelen ve 'dünyaya iham Türkiye'ye gururolsun' sözüyle alay eden üst düzey yöneticiye'siz gurur duymuyor musunuz, önce onuöğreneyim' dediğimde karşılaştığım suç üstündeyakalanmış yüz ifadesinden sonra bir keredaha fark ettim yaşanan duyguyu.
***
Boğaz köprülerini eleştiren, ölene kadar üstünden geçmeyen insanlardan başlayarak bugüne geldik. Ve size ilginç bir şey söyleyeyim, o zaman köprülerle gurur duyan, onları savunanlar da bugün yeni yapıları tepkiyle, öfkeyle reddediyor. Çünkü aristokratlaştılar ve bugünkü burjuva toplumsal hareketini reddediyorlar. Türkiye'nin gerçeği de burada yatıyor.
Nedir bu gerçek derseniz, işte söyledim, haydi savaşı demeyeyim, sınıf mücadelesi diyeyim. Ve Christopher Caudwell'in güzel ifadesiyle söylersem bu 'ölen bir kültürüstüne incelemeler' (ben ona sınıf diyorum) gerektiriyor. Doğrudur insanlar tutuklanıyor, yargılanıyor, mahkûm oluyor. Bunlar kitlesel boyutlara ulaşıyor. Böyle bir dönemde mutsuzluğu, moral bozukluğunu anlarım.
Ama hayata ve her şeye 'mekruh' bir şey olarak bakmak, hiç mutlu olmamak ayrı bir olgudur.
İkrahla yaşanmaz!
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.